Dział: Temat numeru

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Od planu do działania: jak naprawdę (skutecznie) wdrażać strategię w firmie?

Oczywiście co do zasady zakładamy z góry, że menedżerowie mają dobre intencje. Planują, konsultują, budują strategię, angażują zespół. Powstaje dokument — estetyczny, logiczny, pełen wykresów, celów i kierunków. Jest prezentacja dla zarządu. Jest komunikacja do pracowników. Jest energia. A potem… nic.

Czytaj więcej

Jak małe zmiany redukują wielkie koszty? Produkcja w trybie oszczędności w Hirschvogel Components Poland

​Obecna sytuacja w europejskiej branży motoryzacyjnej jest pełna wyzwań i niepewności. Produkcja samochodów w Unii Europejskiej utrzymuje się na poziomie o 20% niższym niż przed pandemią, co przekłada się na stratę około 3 milionów pojazdów rocznie. Wysokie koszty energii i inflacja dodatkowo osłabiły konkurencyjność europejskich producentów w porównaniu z konkurentami z Chin.

Czytaj więcej

Sztuka przejrzystości. Wykorzystanie Obeya Room w Lean Management z przykładem w firmie MAN Trucks

W erze, w której każda sekunda ma znaczenie, Obeya Room wkracza na scenę jako game changer w zarządzaniu. Ta dynamiczna przestrzeń nie tylko wyznacza nowe standardy, ale także transformuje sposób, w jaki zespoły podejmują decyzje i dzielą się pomysłami. Dzięki przezroczystym ścianom i elastycznemu wyposażeniu Obeya Room staje się żywym warsztatem współpracy, w którym każdy głos ma znaczenie.

Czytaj więcej

Losowość i czarne łabędzie, czy można je opanować?

Planowanie produkcji i codzienne dbanie o prawidłowe funkcjonowanie procesu produkcyjnego nieczęsto bierze pod uwagę powszechną w świecie losowość. Menedżerowie kierowani swoimi doświadczeniami, uprzedzeniami, przekonaniami czy intuicją przeceniają często dokładność swoich sądów i podejmują ryzykowne decyzje, będąc przekonanym, że są one podyktowane wiedzą i nauką.

Czytaj więcej

POKA-YOKE – błąd, którego możesz uniknąć

Wypadki chodzą po ludziach, jak mówi popularne przysłowie. Nie ma dnia, aby w mediach nie informowano nas o sensacyjnych zdarzeniach, głównie na naszych polskich drogach. Podobnie jest z wypadkami przy pracy. Według Głównego Urzędu Statystycznego tylko w 2023 r. zgłoszono 68 663 osoby poszkodowane w wypadkach przy pracy, o 3,1% więcej niż w 2022 r. Śmiem twierdzić, że w większości przypadków odpowiednie dochodzenia powypadkowe są w stanie zidentyfikować przyczyny zdarzeń i dać konkretne wskazówki, jak w przyszłości uniknąć podobnych incydentów. Dlaczego więc statystyki rosną?

Czytaj więcej

Znajdź swój algorytm poszukiwania rozwiązań

Jak pokazują badania, z wiekiem nasza kreatywność często słabnie, ustępując miejsca rutynie i przewidywalności. Jednak dzięki metodzie TRIZ 40 możemy ponownie obudzić w sobie innowacyjne myślenie, niezależnie od wieku. Odkryj, dlaczego kreatywność słabnie z wiekiem i jak zasady TRIZ pomagają przekraczać granice umysłu i wracają na ścieżkę twórczego myślenia.

Czytaj więcej

Jak zaangażowane zespoły przekładają się na sukces zakładu produkcyjnego?

budowanie dobrego środowiska pracy jest podstawowym zadaniem przełożonych w fabrykach. Oprócz standaryzacji Masaki Imai uznaje stworzenie dobrego środowiska pracy za jedną z pięciu najważniejszych funkcji pełnionych przez nas, przełożonych, w zakładach produkcyjnych. Jak to w Continous Improvement bywa – nie chodzi tu o działanie doraźne, a o długofalową strategię funkcjonowania organizacji, która sprawdza się i przynosi wymierne skutki. Dlaczego zaangażowanie pracowników tak bardzo wpływa na wyniki? Czy nie wystarczy, że mamy dobrze ustandaryzowane procesy i każdy wie, co ma robić? Czy zaangażowanie kadry produkcyjnej faktycznie zmienia coś w kontekście wyników zakładów produkcyjnych?

Czytaj więcej

Inwestuj, już najwyższy czas!

Firmy produkcyjne (o zgrozo!), jak mało który biznes, są wyjątkowo odporne na zmiany technologiczne. Da się produkować części do najnowszych samochodów na obrabiarkach sprzed dwóch dekad. Można dozować leki na urządzeniach z mojego rocznika.

Czytaj więcej

Quiet quitting, czyli gdy powoli tracimy pracownika

Odchodzeniu z pracy często towarzyszą huki, krzyki i nadmiar emocji. A co, gdy proces rezygnowania z pracy jest powolny i trwa latami? A co, jeśli nie dotyczy konkretnego pracownika, a całego pokolenia, które stopniowo i po cichu rezygnuje z wytężonej pracy, awansów i rozwoju? Czym jest quiet quitting, jak zauważyć jego objawy i czy można im przeciwdziałać?

Czytaj więcej

Przemysł 5.0, czyli piąta rewolucja przemysłowa

Przemysł 5.0 stanowi pionierską koncepcję w dziedzinie zarządzania produkcją, która przełamuje tradycyjne modele i otwiera nowe horyzonty w przemyśle. W obliczu nieustannego rozwoju technologii Przemysł 5.0 nie jest jedynie kontynuacją ewolucji przemysłu, ale kluczową rewolucją. Koncepcja ta wprowadza zaawansowane technologie cyfrowe, takie jak sztuczna inteligencja, analiza danych czy internet rzeczy [IoT], ale jej istota tkwi w głębokiej integracji między ludźmi, maszynami i procesami produkcyjnymi.

Czytaj więcej

Zarządzanie oparte na dowodach jako alternatywa do tradycyjnego podejścia

Dylemat między nauką a intuicją, jeśli chodzi o podejmowanie decyzji, stanowi częsty wybór zarówno w życiu codziennym, jak i w świecie biznesu. Każde z tych podejść ma swoje zalety i ograniczenia i warto zrozumieć, które z nich przynosi więcej wartości w zależności od konkretnej sytuacji.

Czytaj więcej

Zarządzanie zmianą w firmie produkcyjnej to zadanie dla agentów! Case study firmy Delpharm

Jedyne, co pewne w naszym życiu, to śmierć i podatki – mawiał Benjamin Franklin. Ja dorzuciłabym do tego duetu jeszcze jeden element – zmianę. Prowadzimy nasze biznesy w bardzo zmiennym środowisku, wprowadzamy nowe usprawnienia, narzędzia czy systemy i – jak w każdym zarządzaniu zmianą – musimy pamiętać o właściwym Zakomunikowaniu nowej rzeczywistości zespołowi, którego zmiana dotyczy. Proste? No właśnie niekoniecznie, zwłaszcza kiedy mówimy o zmianie w dużej firmie produkcyjnej, w której mamy zarówno pracowników biurowych, jak i operacyjnych, a ci ostatni nie korzystają na co dzień z komputera. Rzadko też sprawdzają e-maile i – z uwagi na charakter swojej pracy – nie mogą korzystać z webinarów czy wirtualnych spotkań. Musimy zatem wykluczyć w dotarciu do nich takie kanały komunikacyjne, jak intranet czy newsletter. Z pomocą przyjdą tu Agenci do zadań specjalnych.

Czytaj więcej