Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

19 lipca 2022

NR 69 (Czerwiec 2022)

Jaki jest Twój kierownik produkcji?

0 28

Od kierownika oczekuje się szeregu różnorodnych kompetencji. Powinien potrafić zarządzać zespołem, motywować do działania, inspirować, a jednocześnie dbać o realizację założonych planów i pilnować terminów. Jakim kierownikiem jesteś – wizjonerem czy raczej człowiekiem czynu? Które z tych cech warto pielęgnować?

Kierownik marzyciel

Często słyszymy o tym, że warto mieć marzenia, że tylko ten zawojuje świat, kto jest śmiały i odważnie myśli o wielkich rzeczach. A jak to się przekłada na zarządzanie biznesem?
Podobnie jak w życiu, tak i w organizacji marzenia są siłą napędową, która pozwala uniknąć stagnacji. Bez marzeń firmy skazane są wcześniej czy później na wymarcie. Gdy kończy się cykl życia produktu i nie zareagujemy w porę, kończymy z przestarzałą ofertą, która już nie zainteresuje klienta. Marzenia są początkiem. To zazwyczaj pierwsze pomysły, które potem przeradzamy w konkretne działania. Właściwie wspierane pozwolą firmie funkcjonować przez długie lata. Dlatego warto zatrudniać ludzi, którzy nie boją się myśleć odważnie. Jest to szczególnie ważne w przypadku kadry kierowniczej, jednak kreatywność i śmiałe myślenie są w cenie również w przypadku pracowników szeregowych. Ważne są zarówno ich prywatne marzenia, które będą ich motywowały do rozwoju, wyższych zarobków czy awansu, jak i chęć poprawy pracy w dziale produkcyjnym.
Jeżeli jako kierownik nie masz czasu marzyć, nie znajdujesz go na to, by się zastanowić, jak chciałbyś, by w przyszłości wyglądał Twój dział, to znak, że powinieneś na moment się zatrzymać i zwolnić. Częstym błędem popełnianym przez kierowników jest koncentracja na działaniach operacyjnych i zapominanie o działaniach strategicznych. Co zrobić, by uniknąć tego błędu w przyszłości?

POLECAMY

  • Zlecaj zadania – staraj się delegować jak najwięcej zadań swoim podwładnym, przygotowuj dla nich plany rozwojowe, które z czasem pozwolą im pozyskać możliwie dużo wiedzy i umiejętności.
  • Przygotowuj plany zastępstw – zachorowałeś? Nie było Cię w firmie przez tydzień czy półtora? Wszystkie ważne zadania czekały na realizację, aż wrócisz? Uniknąłbyś takiej sytuacji, wyznaczając swoich zastępców. W zakresie różnych działań/projektów wyznaczaj różne osoby, tak by były w stanie pod Twoją nieobecność realizować przynajmniej część tematów. Dzięki temu unikniesz wielotygodniowego nadrabiania zaległości za każdym razem, gdy będziesz nieobecny chociaż przez chwilę.
  • Planuj czas na marzenia – wyznaczaj sobie godziny na myślenie strategiczne, na tworzenie wizji i śmiałe myślenie. To równie ważne jak gaszenie pilnych pożarów. Nie zapomnij o wpisaniu czasu na myślenie koncepcyjne w swój kalendarz, warto by nikt Ci wtedy nie przeszkadzał.
  • Zrób sobie czasem wolne – najlepiej marzyć, patrząc w chmury! Nie od dziś wiadomo, że najlepsze pomysły przychodzą do głowy nie za biurkiem, a na spacerze, w drodze z wycieczki czy w kawiarni. Wzięcie wolnego i „uwolnienie głowy od pracy” paradoksalnie sprawi, że często wrócisz do niej z nowymi pomysłami.
  • Otaczaj się ludźmi, którzy Cię inspirują – bierz udział w spotkaniach, które Cię ciekawią, zaplanuj udział w konferencji, targach, rozmawiaj z ciekawymi ludźmi, pomogą rozwinąć Twoje skrzydła.

Marzenia mogą jednak mieć również konotacje negatywne. Są ludzie, którzy poprzestają na marzeniach, nigdy nawet nie starając się wdrażać ich w życie. Uznają, że marzenia są zbyt odległe i niemożliwe do spełnienia. Jako lider nie tylko nie bój się marzeń, ale i pokazuj innym, że warto je mieć. Nie wyśmiewaj pracownika, który mówi, że w przyszłości chce zostać kierownikiem produkcji, nie patrz na niego krzywo. On nie chce Cię wygryźć z Twojego stanowiska. Pokazuj ludziom, że szanujesz ich zamierzenia i będziesz ich wspierać w ich realizacji.

Kierownik wizjoner

Warto marzyć. Marzenia to punkt wyjścia do śmiałych przedsięwzięć. Wydaje się, że bez nich nie byłoby żadnej organizacji, nie powstałby żaden ciekawy produkt. Gdy marzenia zaczynają się powoli krystalizować w naszych głowach, przechodzimy do fazy wizji. Umiejętność tworzenia wizji to kompetencja, którą kierownik powinien mieć lub rozwijać. To również obszar, w którym powinien wspierać swoich podwładnych. Czy to oznacza, że do zespołu produkcyjnego należy dobierać samych wizjonerów? Absolutnie nie. Pracownik produkcyjny nie musi nim być, świetnie, a czasem nawet lepiej poradzi sobie na swoim stanowisku bez snucia śmiałych wizji. Mówi się, że bez posiadania wizji nigdzie się nie dotrze. Pamiętajmy jednak, że nie każdy pracownik musi mieć potrzebę ciągłego rozwoju. Będą tacy, którzy świetnie sprawdzą się na obecnych stanowiskach, a konieczność nauki wciąż nowych umiejętności będzie się wiązała dla nich z nadmiernym stresem.
Czy w związku z tym wizjonerzy na produkcji nie są potrzebni? Jedynie przeszkadzają? Sprawią, że produkcja będzie przystankiem dla docelowego miejsca pracowników? Również nie. A jeśli nawet, nie bójmy się osób, które w swoich planach zawodowych docelowo widzą się w innym miejscu, a jednak sytuacja sprawiła, że pracują w dziale produkcyjnym. W dzisiejszym niestabilnym świecie niewiele rzeczy jest pewnych. Nawet jeśli masz świetnie dopasowanego pracownika, który sprawdza się na swoim stanowisku, nie oznacza to, że będzie on na nim za 10, 5 lat czy nawet za rok. Postaraj się wykorzystać potencjał pracownika tu i teraz. Skoncentruj się na krótkofalowych celach (na pół roku, rok). Motywuj do działania w tym właśnie obszarze czasowym, by działać z pracownikami wydajnie.
A jednak im wyżej w hierarchii, tym ważniejsza jest umiejętność tworzenia wizji. Lider, kierownik – od tych osób wymaga się myślenia na wyższym poziomie abstrakcji. Dlaczego? Kierownik powinien sobie umieć odpowiedzieć na pytania: Do czego zmierzasz? Do czego zmierza Twój dział, co chcą osiągnąć Twoi ludzie? Jeśli kierownik tego nie wie, tym bardziej nie można takiej wiedzy wymagać od jego zespołu. Trudno określić w kilku słowach, do czego dąży dział. To wymaga włożenia pewnego wysiłku. Wizje nie tworzą się same. Jednak wysiłek włożony w ich tworzenie pomoże w przyszłości. Wizja to określenie, dokąd dążymy, gdzie się widzimy. Pomoże poukładać priorytety działu i w przyszłości już bardzo konkretnie zastanowić się na tym, które działania są kluczowe, którzy klienci są najważniejsi, jak współpracować z innymi działami czy ze współpracownikami.
Tworząc swoją wizję, warto sformułować hasło przewodnie działu lub zespołu. Zastanów się nad tym:

  • Jakie umiejętności posiada Twój dział? W czym jesteście dobrzy? Czym możecie się pochwalić? Co jest Waszą najważniejszą dziedziną?
  • Jakie macie cechy? W jaki sposób Twój zespół wykonuje swoje zadania? Na czym się koncentruje? Czy jesteście zorientowani na zadania czy na ludzi? Czy najważniejszy jest dla Was produkt czy proces? Szczegóły mają znaczenie.
  • Jakie są Wasze wartości, marzenia? Dlaczego robicie to, co robicie?

Po co to wszystko? Ma to pomóc na każdym etapie działania. Pomoże podczas procesu poszukiwania nowych pracowników – pokaże, jaki jest Twój dział, na co zwraca uwagę – pomoże dobrać odpowiednich ludzi na właściwe miejsca. Pomoże w procesie rozwoju pracowników, w określeniu sposobu pracy, w wyznaczaniu celów i priorytetów. Podkreśli, co jest istotne dla działu i o czym nie można zapominać.

Kierownik – człowiek czynu

By marzenia i wizje nie pozostały głęboko schowane w naszych głowach, przekuwamy je w cele. Przechodzimy z mętnych wyobrażeń do konkretnych obszarów. Cele są ważne, bo wymuszają na nas działanie. Marząc o stworzeniu wspaniałego produktu i przechodząc do wizji i wyznaczenia konkretnych celów, możemy rozmawiać o stworzeniu prototypu. Cele zmieniają wizję w energię potrzebną do czynu. Dzięki nim układamy sobie plan, wiemy, co zrobić, by marzenia się urzeczywistniły. Cele zamieniają nas z marzycieli z głową w chmurach w ludzi czynu. Cytując J.C. Penneya:  „Dajcie mi magazyniera, który ma cel, a ja oddam wam człowieka, który będzie tworzył historię. Dajcie mi człowieka bez celu, a ja oddam wam magazyniera”.
Mając wiedzę o tym, że wyznaczanie celów jest ważne, zapominamy jednak niekiedy o dwóch ważnych kwestiach.
Nie każdy pracownik ma określone swoje cele! Nie musi ich mieć. Ale… nie musi ich mieć skonkretyzowanych, nie musi umieć ich nazwać. Najczęściej jednak jakieś swoje cele ma. Chociażby stabilizacja finansowa („Chcę godnie zarabiać, dostawać regularne podwyżki”), praca w dobrej atmosferze („Nie będę zmieniał działu, bo tu mi się świetnie pracuje” lub przeciwnie:  „Muszę zmienić pracę, bo u nas jest fatalna atmosfera”). Zadaniem dobrego lidera jest zrobienie rozpoznania, dowiedzenie się, jakie są marzenia, motywacje, oczekiwania, plany jego ludzi. Mając tę wiedzę, lider będzie umieć ustalić z pracownikami ich cele. Cele indywidualne powinny być związane z celami działu i organizacji. Mamy wtedy pewność, że to, co na co dzień robi pracownik, przyczynia się do rozwoju całej firmy. Nie zawsze da się dopasować cele wskazane przez pracownika czy też określone wspólnie z kierownikiem do celów działu. Warto jednak zastanowić się, co z tych indywidualnych celów można wziąć i wykorzystać dla dobra firmy. Nawet jeśli pracownik nie potrafi określić żadnych celów związanych z pracą na produkcji (jego życiowym celem jest podróż dookoła świata…), warto wspólnie się zastanowić, jak praca w naszej firmie może go zbliżyć do osiągnięcia tego celu. W jaki sposób i w jakim czasie pracownik jest w stanie zdobyć niezależność finansową potrzebną do zrealizowania takiego projektu, jakie cechy rozwijane w zespole produkcyjnym mogą mu się przydać w przyszłości. Podobieństw będzie więcej, niż pracownik sądzi.
Dobry lider pomoże pracownikom określić swoje cele i umiejętnie powiąże je z celami organizacji.
Pracownik nie musi posiadać wiedzy z zakresu tworzenia wizji i wyznaczania celów. Tu znowu ważna jest rola kierownika. Dla kierowników niekiedy wiedza z zakresu pracy z celami wydaje się oczywista. To treści, o których napisano już sporo książek, przeprowadzono liczne kursy i szkolenia. Warto jednak zastanowić się, czy wiedza z tego zakresu pozostaje w głowach przełożonych, czy może stopniowo ją uwalniają i dzielą się z pracownikami? Im więcej tej wiedzy uda się przelać na podwładnych, tym większa jest szansa, że wkrótce usamodzielnią się w tym zakresie.

Wyznaczanie celów

Być może jako kierownik wiesz, na czym polega wyznaczanie celów, potrafisz to zrobić i regularnie pracujesz nad wyznaczaniem wizji i strategii swojego działu. Zastanów się jednak nad tym, ile z tej wiedzy przekazujesz podwładnym. Aby stworzyć sensowne cele, potrzebnych jest pięć elementów. Pozwolą one na przekucie w działania marzeń i wizji.

  1. Cele powinny być określone i mierzalne. Jeżeli są zbyt ogólnikowe, trudno stwierdzić, czy zostały osiągnięte. Jeśli określisz, że chcesz, żeby Twoi ludzie robili le...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy