Widziałem różne fabryki i wiele z nich miało tę samą przywarę – stary park maszynowy. Przy każdej okazji pracownicy będą narzekać na maszyny, na których przyszło im pracować. Sprzęt i jego utrzymanie jest jak dziejowa kość niezgody pomiędzy działem produkcji a działem utrzymania ruchu. Produkcja narzeka, że dział utrzymania ruchu nic z tym nie robi, a utrzymanie ruchu stwierdza, że nic więcej zrobić się nie da i często tłumaczy się, że zarząd ze zwinnością przysłowiowego węgorza robi uniki i tłumaczy to brakiem środków. Co ciekawe, według badania
KPMG – CEO Outlook 2023 dyrektorzy generalni zarówno z Polski, jak i tzw. core countries1 spodziewają się w nadchodzących trzech latach rozwoju w światowej gospodarce. A skoro rozwój, to najlepszy moment na inwestycje jest teraz.
Gdybym przyszedł do którejkolwiek fabryki i zapytał któregokolwiek z menedżerów produkcji, na jakie inwestycje wyda symboliczny milion – każdy będzie wiedział doskonale, jak wykorzystać te pieniądze i co kupić w pierwszej kolejności, co później, a co można odpuścić. Dlaczego więc tak rzadko w firmach produkcyjnych – albo inaczej – dlaczego w tak niewielu firmach produkcyjnych są regularne i sensowne pieniądze na rozwój technologiczny? Być może jednym z powodów jest fakt, że firmy produkcyjne prowadzone są (często w wielu obszarach bardzo dobrze) przez prawników lub finansistów. Niestety mimo ogromnej wiedzy, często ludzie ci pozostają w kwestiach technicznych ignorantami i ich wiedza w zakresie produkcyjnym kończy się na cudzie pralki: wkładasz śmierdzące i brudne – wyciągasz pachnące i czyste. Jednak w mrocznym labiryncie produkcyjnego biznesu klucz nie tkwi tylko w strategicznych finansowych posunięciach, ale także w umiejętności odkrywania tajemnic technologicznych, a co za tym idzie – byciu o krok przed innymi.
Każdy zna przynajmniej jeden przykład z grona światowych gigantów, którzy skończyli marnie. Poniżej pięć przykładów obrazujących, jak istotne jest podejmowanie trafnych decyzji inwestycyjnych i adaptacja do zmieniającego się otoczenia biznesowego, aby uniknąć utraty pozycji na rynku2.
- Kodak – kiedyś gigant w branży fotograficznej, zaniedbał inwest...