Przygotuj się do zmiany
Przedstawię przykład zarządzania zmianą po ludzku na podstawie case study firmy Delpharm Poznań, wiodącego wytwórcy kontraktowego z branży farmaceutycznej. W fabryce w Poznaniu pracuje łącznie ok. 700 pracowników, z czego prawie połowę stanowią pracownicy operacyjni, którzy rzadko korzystają z komputerów. Zmiana, przed którą stanęła organizacja, była to zmiana właściciela fabryki, modelu biznesowego (z samodzielnego producenta leków pod własnym brandem na rzecz wytwórcy kontraktowego produkującego leki innych firm farmaceutycznych), rebranding (zmiana nazwy, logo, kolorów, misji i wizji, a także wartości), zmiana systemów informatycznych i procedur, częściowo także zasad pracy. Krótko mówiąc, musieliśmy zbudować nasz fabryczny świat na nowo. Na pełne przeprowadzenie zmiany, od momentu ogłoszenia decyzji o sprzedaży fabryki aż po pełną integrację z nowym pracodawcą, mieliśmy prawie rok. I tu pojawia się moja pierwsza rada – przygotuj się do zmiany. Niezależne od tego, czy w odczuciu zarządu, właściciela czy osób zarządzających jest to zmiana na lepsze, czy może postrzegamy ją jako zmianę kosmetyczną, musimy pamiętać, że każdy z nas jest inny i ma inną naturalną gotowość na zmianę. Nie możemy stracić z oczu naszego celu – na końcu całego procesu chcemy mieć zmotywowany zespół, który będzie rozumiał i sprawnie poruszał się w nowej rzeczywistości, stąd przygotowania są niezbędne. Jak to zrobić?
- Zmapujmy procesy: sprawdźmy, co się w nich zmieni, kogo będzie dotyczyła ta zmiana, wynotujmy szanse i zagrożenia z niej wynikające, np. korzystając z narzędzia SWOT.
- Opiszmy osoby, które dotknie zmiana, tworząc matrycę osób zaangażowanych w zmianę. Warto też dokładnie opisać tzw. persony, czyli stworzyć charakterystykę najbardziej reprezentatywnego przedstawiciela danej grupy, np. operatorzy, technicy, pracownicy biurowi, kadra zarządzająca itp. Będzie nam prościej zdefiniować kanały i informacje, których dana grupa pracownicza będzie potrzebować najbardziej.
- Stwórzmy strategię i plan komunikacji na podstawie zdefiniowa...