Trudne zachowania pracowników produkcji i sposoby radzenia sobie z nimi

Temat numeru

Nie trzeba być wybitnym specjalistą, by wiedzieć, że praca z ludźmi to niekończąca się praca – nad sobą samym, ale i nad swoim zespołem. Zapraszam do zapoznania się z ośmioma częstymi trudnymi zachowaniami pracowników i sposobami radzenia sobie z nimi. Zapewne sytuacje te znane są kierownikom nie tylko w branży produkcyjnej.

[1] Nie da się tego zrobić!

„Panie kierowniku, ale tego nie da się zrobić!”. Ale czy na pewno? Próbowałeś? Skąd wiesz, że nie da się tego zrobić? Problem jest tym trudniejszy, im bardziej doświadczony pracownik, który głosi hasło: „nie da się”. Bo przecież jeśli pracownik, który od 10 lat pracuje na danym stanowisku, informuje swojego szefa, że się nie da, to pewnie wie, co mówi. Im krótszy staż kierownika, czy to na stanowisku, czy to w danej firmie, tym bardziej jest on skłonny w „nie da się” uwierzyć. Tymczasem jest pewien określony typ pracownika, dla którego jest to hasło flagowe. Zanim spróbuje, wymyśla przeciwwskazania do działania.
Dlaczego? Często wynika to ze strachu. Pracownik, realizując nowe zadanie, musiałby wyjść ze swojej strefy komfortu. Boi się, że nie podoła, że zawiedzie, stresuje się możliwymi konsekwencjami nieprawidłowego wykonania zadania. Co w takiej sytuacji zrobić? Dać pracownikowi koło ratunkowe, które da mu poczucie bezpieczeństwa. Warto pokazać mu, że nie jest z zadaniem sam, wskazać osoby, które mogą służyć radą i pomocą. Od początku jasno wskazać, do kogo zwracać się w sytuacjach, w których nie będzie wiedział, co z zadaniem zrobić. Zadbać o prawidłowe wprowadzenie i szkolenie w przypadku całkowicie nowych działań. Nie liczyć na to, że  „jakoś to będzie” i pracownik w trakcie się nauczy. Zadbać o dobre instrukcje pracy na danym stanowisku, przygotować pracownikowi rzetelny punkt wyjścia. A jeśli pracownik nadal się boi? Pokazać mu, że nie poniesie negatywnych konsekwencji w przypadku pomyłki. Wskazać mu odpowiedzialność, która spoczywa na kierowniku zmiany czy kierowniku produkcji. Można powiedzieć pracownikowi, że kierownictwo jest świadome tego, że na początku mogą być popełniane błędy i liczy się z nimi. Pamiętaj jednak, by taki okres przejściowy dokładnie zaznaczyć i osadzić w czasie, aby się nie okazało, że trwa w nieskończoność. Jasno zakomunikuj pracownikowi, że w początkowej fazie może, a nawet powinien pytać i od razu mówić, jeśli ma wątpliwości na temat tego, jak wykonać nowe zadanie. Wskaż na przykład, że jest to pierwszy miesiąc pracy nad nowymi zadaniami i jest wskazane, by pracownik jasno sugerował, że wciąż czegoś nie potrafi lub ma wątpliwości, bo po upływie miesiąca zakładasz, że skoro do tej pory tego nie powiedział, to znaczy, że wszystko jest już jasne. Kończy się taryfa ulgowa.

REKLAMA

​​

[2] Nie potrafię tego zrobić

Uważaj jednak, by z pracownikiem,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy