Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki kierownika produkcji

14 grudnia 2018

NR 48 (Grudzień 2018)

Sposób na odpowiedzialnego pracownika

0 1063

Wydawać by się mogło, że zarządzanie ludźmi to nic trudnego. Wystarczy wiedzieć, „co” trzeba zrobić, na kiedy i te informacje przekazać swoim ludziom. Choć czasem na pewno warto mieć pojęcie, jak to „coś” zrobić, nie w każdej sytuacji jest to niezbędne. Od tego mamy przecież specjalistów i ekspertów, żeby wiedzieli, jak postępować.

Pracownik otrzymuje zakres obowiązków – zadań, które na co dzień będzie wykonywał. Musi mieć możliwość ich zrealizowania (uprawnienia). Chcemy, aby było możliwe także jego rozliczenie z wykonywanej pracy, nazwijmy to odpowiedzialnością. Uprawnienia i odpowiedzialność wiążą się z możliwością lub koniecznością podejmowania decyzji. Przyjmujemy, że niezależnie od przypisanego zakresu odpowiedzialności, każdy odpowiada za swoje obowiązki tylko w zakresie, w którym ma uprawnienia do decydowania. Pierwsze pytanie w temacie budowania odpowiedzialności brzmi: Czy mój pracownik ma uprawnienia do wykonania tego, czego od niego oczekuję? Jeśli jest operatorem maszyn, to czy ma dostęp do maszyny i instrukcji obsługi? Jeżeli jest magazynierem, czy ma dostępny wózek wid-
łowy, którym może się posłużyć? Jeśli tak, możemy śmiało przejść do punktu drugiego: przyczyna leży gdzie indziej. Ale gdzie?

Dobra komunikacja 

Bardzo lubię jeden ze sposobów opisywania tego, co się dzieje w komunikacji między ludźmi. Teoria ta mówi, że:

POLECAMY

  • Pomyślane ≠ powiedziane
  • Powiedziane ≠ usłyszane
  • Usłyszane ≠ zrozumiane
  • Zrozumiane ≠ zaakceptowane
  • Zaakceptowane ≠ zrobione

Przywiązałam się do tych kilku stwierdzeń, ponieważ mam wrażenie, że w dość prosty sposób wyjaśniają fenomen sytuacji, w której przekazuje się podwładnemu jakieś konkretne zadanie. Ten kiwa głową i potwierdza, że rozumie i że zrobi, a w rzeczywistości dzieje się zupełnie inaczej. To jeden z przejawów braku odpowiedzialności. Innym jest brak informowania o możliwych opóźnieniach w produkcji, przyczynie nieobecności w pracy, zużytym materiale, zepsutym skanerze, sytuacji grożącej wypadkiem. Takich przykładów można wymieniać dużo. Z problemem pracowników, którzy pr...

Pozostałe 970% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy