Prowokatywność w dziale produkcji

Z praktyki kierownika produkcji

Osoby, którym idea prowokatywności jest znana, kojarzą ją zwykle z terapią 
lub coachingiem. Specjaliści stosujący komunikację prowokatywną starają się pokazać swoim klientom problemy z innej perspektywy – obrócić je w żart, podważyć ich słuszność. Prowokatywność to zaczepne, nieco kontrowersyjne i budzące emocje, a jednocześnie niepozbawione humoru podejście do pracy z ludźmi. Czy można je skutecznie wykorzystać w dziale produkcji?

Twórcą terapii prowokatywnej, na której bazuje coaching prowokatywny, jest Frank Farrelly. Ten utalentowany terapeuta jest współautorem książki Terapia prowokatywna, która znacznie przybliża to zagadnienie. Badacz przedstawia w tej pracy założenia komunikacji i terapii prowokatywnej: 

REKLAMA

​​

  • ludzie zmieniają się i rozwijają w odpowiedzi na wyzwania,
  • ludzie zmieniają się, jeśli tak zadecydują, jeżeli samodzielnie dokonają takiego wyboru,
  • ludzie mają ogromny potencjał, często większy, niż sami zakładają,
  • ludzie są twardzi, łatwo się nie poddają i nie załamują,
  • wszelkie ludzkie postawy (dysfunkcyjne) można zmienić, niezależnie od tego, jak są mocne,
  • dorosłe doświadczenia są tak samo ważne jak doświadczenia z przeszłości, w tym z dzieciństwa,
  • zachowanie klienta w stosunku do terapeuty jest odbiciem jego zwyczajowych wzorców zachowań,
  • ludzie kierują się doskonałą logiką,
  • wyrażanie nienawiści i radosnego sadyzmu wobec ludzi może nieść dla nich wyraźne korzyści,
  • ważna jest również komunikacja niewerbalna.

Z pewnością podejścia prowokatywnego można się nauczyć. Istnieje szereg szkoleń skierowanych nie tylko do coachów i terapeutów, lecz również do liderów i menedżerów, HR-owców, a nawet pedagogów. W ich trakcie można się dowiedzieć, jak sobie radzić z podwładnymi, którzy boją się brać na siebie odpowiedzialność, nie chcą wyrażać własnego zdania, kombinują, nie chcąc jednoznacznie powiedzieć, o co chodzi. Zastosowanie wszystkich założeń związanych z podejściem prowokatywnym będzie zapewne wymagało dłuższego przeszkolenia, jednak już dziś warto bardziej dokładnie je przeanalizować i zastanowić się, które z nich można zastosować z korzyścią dla własnego zespołu produkcyjnego.

Wyzwania rozwijają ludzi

W warunkach terapii lub coachingu terapeuta stawia klientowi wyzwania mające go przekonać do zmian, które będą dla niego korzystne. Terapeuta musi być na tyle delikatny i uważny, by nie zaproponować...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy