Żyjemy w świecie, gdzie w pracy nie liczą się jedynie pieniądze, ale też atmosfera czy poczucie docenienia przez pracodawcę. Wiele badań wskazuje na to, że pracownicy coraz częściej wybierają pracę dającą mniejsze wynagrodzenie, lecz pozwalającą na rozwój czy gwarantującą pozytywne relacje z pracodawcą.
Dlaczego jest to istotne?
POLECAMY
Dwa rodzaje motywacji
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym właściwie jest motywacja. Michael Armstrong określił ją jako siłę dodającą energii zachowaniu, nadającą mu swój kierunek i pozwalającą go utrzymać przez dłuższy czas11. Motywacja jest nam potrzeba niemal do każdej czynności, a szczególnie w pracy zawodowej. Motywację dzielimy na dwa typy: tę wewnętrzną, która daje poczucie ważności wykonywanych obowiązków, i zewnętrzną, która sprowadza się do wysokości wynagrodzenia, premii oraz dodatkowych benefitów. Również w tym przypadku sprawdza się powiedzenie, że pieniądze szczęścia nie dają, ponieważ to motywacja wewnętrzna jest znacznie trwalsza. Wysokie wynagrodzenie wprawdzie motywuje, ale efekt nie jest długotrwały. Motywacja wewnętrzna sprawia, że pracownik nieustannie dąży do polepszenia swoich efektów, praca sprawia mu radość i daje uzasadnioną satysfakcję. Możliwość rozwoju swoich kompetencji, swoboda w podejmowaniu decyzji i poczucie odpowiedzialności za nie oraz regularna informacja zwrotna otrzymywana od przełożonego – to te cechy pracy, których oczekuje coraz więcej pracowników.
Czym jest informacja zwrotna?
O ile określenie ścieżki kariery w danej organizacji, a także zakresu wykonywanych czynności na danym stanowisku nie jest zazwyczaj problemem, informacja zwrotna może stanowić wyzwanie. Dzięki poznaniu zasad udzielania informacji zwrotnej i często popełnianych błędów w tej kwestii, jesteśmy w stanie uniknąć wielu przykrych sytuacji zarówno dla pracownika, jak...