Polowanie na pracownika

Temat numeru

W dobie rynku pracownika bardzo trudno pozyskać nowe ręce do pracy, a problem ten dotyczy szczególnie branży produkcyjnej. Jak można sobie z tym radzić i gdzie szukać pracowników?

Kapitał ludzki jest dziś jednym z najważniejszych zasobów każdej organizacji. Firmy poszukują osób gotowych realizować ważne z punktu widzenia przedsiębiorstwa cele. Oprócz gotowości od kandydatów do pracy oczekujemy wiedzy, doświadczenia i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów lub zadań. Gdzie dziś znaleźć takie osoby? Rynek pracy nie sprzyja poszukiwaniom. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego na temat stopy bezrobocia w Polsce, w czerwcu 2017 r. wynosiło ono 7,1% – to spadek o 0,3% względem maja i jest to najniższa wartość wskaźnika po 1989 r. Jednocześnie GUS informuje, że już teraz blisko 120 tys. miejsc pracy jest nieobsadzonych. Branża produkcyjna coraz mocniej odczuwa skutki trendu tzw. rynku pracownika. Jest to zdecydowanie niekorzystne zjawisko z punktu widzenia pracodawców: zmuszeni są oni płacić wyższe wynagrodzenia lub zatrudniać osoby o niższych niż oczekiwane 
kwalifikacjach. 

REKLAMA

​​

Siatki kontaktów

Wewnętrzne działy HR w Polsce już od kilkunastu lat korzystają z pomocy agencji rekrutacyjnych, jednak mimo współpracy z tak wyspecjalizowanymi podmiotami wspierającymi procesy rekrutacji, firmy nadal borykają się z problemem pozyskania odpowiednich kandydatów do pracy. Sytuacja ta dotyczy zarówno tzw. white collars, jak i blue collars (pracowników biurowych i produkcyjnych, magazynowych). Jedną z odpowiedzi na sytuację, w której obecnie wykorzystywane kanały rekrutacji nie przynoszą oczekiwanych wyników, jest idea crowdstaffingu. Polega ona na wykorzystywaniu sieci kontaktów oraz mediów społecznościowych do pozyskiwania potencjalnych pracowników. Siatki kontaktów tworzą sami headhunterzy, dzięki czemu zwiększają oni swoją efektywność, skracając jednocześnie czas poszukiwania konkretnych specjalistów. W przypadku poszukiwania pracowników produkcyjnych szersze zastosowanie ma tzw. crowdsourcing, czyli korzystanie z wiedzy,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy