Lean Management w firmach rodzinnych, czyli jak możesz zadbać o stałe i zyskowne usprawnienia w Twoim biznesie

Z praktyki kierownika produkcji

Firmy rodzinne to ten niezwykły rodzaj biznesu, który zatrzymuje swoich pracowników na lata. Dlaczego niezwykły? Ponieważ żyjemy w czasach, w których wiele osób pnie się po szczeblach kariery, przechodząc z jednej korporacji do drugiej. Bez więzi, bez głębszych relacji. Inaczej jest w przypadku firm rodzinnych, które stawiają na człowieka, potrafią rozwijać jego potencjał przez wiele lat i obie strony czerpią z tej współpracy pełnymi garściami. To wielka zaleta, a często także wyzwanie, gdy pada pomysł wprowadzenia zmian w sposobie funkcjonowania firmy. Jak to zrobić, by wilk był syty i owca cała? Z pomocą przychodzi Lean Management. Co to takiego i jak może rozwinąć Twój biznes?

Lean – co to takiego?

Znasz Petera Druckera? Ten wybitny myśliciel i teoretyk zarządzania XX wieku podarował światu ogrom wartości i wskazówek pomocnych w prowadzeniu biznesu. W tym miejscu warto przytoczyć jedną z nich: 

REKLAMA

​​

Najcięższym grzechem organizacji jest próba bycia bardziej efektywnym w działaniach, które nie powinny być w ogóle podejmowane.

Ta sentencja to doskonała wskazówka dla każdego przedsiębiorcy, ale także, w pewnym sensie, definicja Lean. Dlaczego? Ponieważ Lean Management to strategia zarządzania biznesem, która mówi o tym, aby nie robić rzeczy bezsensownych, zbędnych, nieprzynoszących żadnej wartości temu, czym się zajmujemy. To strategiczne spojrzenie na nasze działania i określenie, czy wciąż są aktualne, czy możemy coś usprawnić, by wynieść efektywność na wyższy poziom, a tym samym, wpłynąć pozytywnie na odbiór rynku i zadowolenie klientów. Innymi słowy, Lean to eliminowanie marnotrawstwa i skupienie się na wartościach dodanych, za sprawą odpowiedniego nastawienia, ciągłych obserwacji i otwartości na zmiany.
Każdy, kto prowadzi dzisiaj biznes, zdaje sobie sprawę z tego, jak szybko i często potrafią zmieniać się trendy, w zależności od tego, z jakim produktem lub usługą mamy do czynienia. Dlatego też warto nieustannie zastanawiać się, co i jak możemy produkować czy oferować oraz jak projektować procesy i usprawniać działania w perspektywie przyszłościowej, by były one efektywne i mądrze zorganizowane. Tak też działa jeden z topowych producentów grzejników łazienkowych w Polsce, który zdecydował się na wprowadzenie Lean Management ze wsparciem ekspertów z firmy LEAN TO WIN.  Jak zauważa jeden ze współwłaścicieli wspomnianej firmy, oprócz usprawniania bieżących procesów, warto też nieustannie zastanawiać się nad perspektywą przyszłościową, która może zrewolucjonizować sposób funkcjonowania niejednej branży, w tym produkcji grzejników. 
Tym właśnie jest Lean – nieustanną obserwacją pracy firmy, pytaniem o to, co można zrobić, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów. Lean to także odpowiednie podejście do pracowników – okazywanie wsparcia, doskonalenie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy