Lean – co to takiego?
Znasz Petera Druckera? Ten wybitny myśliciel i teoretyk zarządzania XX wieku podarował światu ogrom wartości i wskazówek pomocnych w prowadzeniu biznesu. W tym miejscu warto przytoczyć jedną z nich:
Najcięższym grzechem organizacji jest próba bycia bardziej efektywnym w działaniach, które nie powinny być w ogóle podejmowane.
POLECAMY
Ta sentencja to doskonała wskazówka dla każdego przedsiębiorcy, ale także, w pewnym sensie, definicja Lean. Dlaczego? Ponieważ Lean Management to strategia zarządzania biznesem, która mówi o tym, aby nie robić rzeczy bezsensownych, zbędnych, nieprzynoszących żadnej wartości temu, czym się zajmujemy. To strategiczne spojrzenie na nasze działania i określenie, czy wciąż są aktualne, czy możemy coś usprawnić, by wynieść efektywność na wyższy poziom, a tym samym, wpłynąć pozytywnie na odbiór rynku i zadowolenie klientów. Innymi słowy, Lean to eliminowanie marnotrawstwa i skupienie się na wartościach dodanych, za sprawą odpowiedniego nastawienia, ciągłych obserwacji i otwartości na zmiany.
Każdy, kto prowadzi dzisiaj biznes, zdaje sobie sprawę z tego, jak szybko i często potrafią zmieniać się trendy, w zależności od tego, z jakim produktem lub usługą mamy do czynienia. Dlatego też warto nieustannie zastanawiać się, co i jak możemy produkować czy oferować oraz jak projektować procesy i usprawniać działania w perspektywie przyszłościowej, by były one efektywne i mądrze zorganizowane. Tak też działa jeden z topowych producentów grzejników łazienkowych w Polsce, który zdecydował się na wprowadzenie Lean Management ze wsparciem ekspertów z firmy LEAN TO WIN. Jak zauważa jeden ze współwłaścicieli wspomnianej firmy, oprócz usprawniania bieżących procesów, warto też nieustannie zastanawiać się nad perspektywą przyszłościową, która może zrewolucjonizować sposób funkcjonowania niejednej branży, w tym produkcji grzejników.
Tym właśnie jest Lean – nieustanną obserwacją pracy firmy, pytaniem o to, co można zrobić, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów. Lean to także odpowiednie podejście do pracowników – okazywanie wsparcia, doskonalenie...