Rozwój w czasach zarazy

Sztuka motywowania

Dbać o rozwój zawodowy pracowników i podnosić ich kwalifikacje warto przez cały czas ich kariery zawodowej. Mamy w tej chwili do czynienia z sytuacją wyjątkową, w której niektóre narzędzia, z których zawsze korzystaliśmy (szkolenia, studia podyplomowe), nie funkcjonują lub funkcjonują w zmienionym czy też ograniczonym zakresie. Co więcej, wiele organizacji musi ograniczyć budżety na szkolenie i rozwój pracowników oraz zrezygnować z drogich form dokształcania. Czy w obecnej sytuacji warto inwestować w rozwój pracowników? A jeśli tak, to na czym warto się skoncentrować?

Plany rozwojowe

W tak nietypowej sytuacji, jaka dotyka nas w ostatnich miesiącach, można by się zastanawiać, jaką strategię związaną z rozwojem pracowników obrać. Czy zamrozić wszelkie budżety przeznaczone na rozwój i podnoszenie kwalifikacji pracowników? Czy przeciwnie, zacząć ich rozwijać w nowych obszarach, które stają się kluczowe? 
Rozwinięte organizacje zapewne miały już wcześniej stworzone plany rozwojowe pracowników. Odpowiednio zaprojektowane ścieżki kariery uwzględniające potrzeby rozwojowe zarówno poszczególnych pracowników, jak i całej organizacji mogą przyczynić się do zwiększania efektywności wszelkich działań. Tworząc plany rozwojowe, warto zacząć od diagnozy kompetencji pracowników – sprawdzić, jakie są ich mocne strony, szanse rozwojowe, a jakie są słabe strony i umiejętności, które należy poprawiać. Tego typu działania warto realizować regularnie, oceniając pracowników i prowadząc z nimi rozmowy rozwojowe. Wykorzystując tę wiedzę, można określić cele rozwojowe. Warto wiedzieć, że w sytuacjach szczególnych do niektórych celów możemy podchodzić elastycznie. To znaczy, jeśli w tej chwili firma pracuje nad całkowitą zmianą koncepcji pracy (na przykład przechodzi na stałe lub częściowo na pracę zdalną), pracownicy staną przed nowymi wyzwaniami. Nie musimy wtedy kurczowo trzymać się ustalonych wcześniej planów. Równie ważna, jak dobry plan, jest elastyczność w działaniu i umiejętność dostosowywania sposobu zarządzania organizacją do pojawiających się zmian. Nie znaczy to jednak, że cały plan rozwojowy należy wyrzucić do śmieci. Warto ustalić, które kompetencje w obecnej sytuacji są kluczowe dla organizacji i które chcemy realizować w dłuższej perspektywie. Następnie warto przeanalizować wraz z pracownikami ich cele rozwojowe. 
Być może trzeba zarzucić te, które nie są kluczowe i nie będą przydatne w nowej rzeczywistości. Jak zawsze, warto zachować i wspierać cele, które pomogą przetrwać 
i rozwinąć się firmie.
Wraz ze zmianą celów, zmianie muszą ulec plany działania – sposoby realizacji poszczególnych celów. Tutaj analizujemy poszczególne, stosowane dotąd narzędzia rozwojowe i zastanawiamy się, które powinniśmy i jesteśmy w stanie nadal realizować. 

REKLAMA

​​

Ważne

Analizując poszczególne działania, należy również zwracać uwagę na stopień ich realizacji. Być może niektóre cele są już prawie osiągn...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy