Jeżeli się rozejrzysz, to zauważysz wkoło siebie wiele firm, które z sukcesem realizują swoje założone cele strategiczne, ale jeszcze więcej takich, które mogą o tym jedynie pomarzyć. Mimo że zdecydowana większość firm stosuje w praktyce planowanie strategiczne, to niewiele z nich uzyskuje satysfakcjonujące wyniki. Jak można zauważyć, analizując dostępne dane, nie wystarczy przemyślana i dopracowana strategia, liczy się umiejętność jej realizacji. A z tym może być duży problem, gdyż – w mojej ocenie – co najmniej 90% organizacji nie potrafi z powodzeniem realizować swojej strategii.
Jest wiele czynników, które utrudniają wdrażanie strategii. Umiejętność wdrażania strategii nie dotyczy wyłącznie wysokiej kadry menedżerskiej firm, to kluczowa kompetencja każdego menedżera na każdym szczeblu hierarchii. Aby wykorzystać w pełni potencjał firmy, trzeba ukierunkować ją na jeden cel oraz zaangażować wszystkich pracowników i zasoby w jego realizację.
Hoshin Kanri jako siła napędowa firm z Lean Management
Lean Management to obecnie niewątpliwie jedna z najpopularniejszych koncepcji zarządzania. Wywodzi się ona z Japonii i w pełni odzwierciedla najważniejsze aspekty systemu zarządzania opracowanego przez ostatnie 70 lat w Toyocie. Czym jest Lean, że tak chętnie większość znanych mi firm z niego korzysta? Można wyróżnić co najmniej pięć kluczowych obszarów, mogących z całą stanowczością w pełni scharakteryzować tę koncepcję. Głównym i chyba najważniejszym założeniem Lean jest to, że skupia on skoncentrowanie całej organizacji na wartości dodanej dla klienta. Chodzi o takie tworzenie produktów, dostarczanie takich usług i tworzenie takich relacji, które z punktu widzenia klienta są dla niego wartościowe. Następnie koncepcja ta ukierunkowuje zarządzanie oraz organizuje procesy w taki sposób, aby tworzyły spójny strumień wartości, który kolejno staje się najważniejszym poziomem przedsiębiorstwa. Sam strumień wartości w przedsiębiorstwie Lean natomiast można zdefiniować jako sekwencję wszystkich procesów dla danej rodziny produktów, które są ukierunkowane na tworzenie wartości dla klienta. Kolejne zasady, do których odwołuje się Lean Management, dotyczą wykorzystania ssącego systemu sterowania produkcją (pull system), który jest uruchamiany w momencie składania zamówień przez klien...