Dołącz do czytelników
Brak wyników

Konflikty na hali

24 października 2018

NR 46 (Sierpień 2018)

Błędy popełniane podczas rozmów z pracownikami

0 5845

Rozmowa motywująca, oceniająca, dyscyplinująca, rozmowa na temat wyników projektu, podsumowująca efekty pracownika... Kierownik jest zobowiązany regularnie przekazywać informacje zwrotne swoim pracownikom. Często musi przekazywać informacje negatywne, co wiąże się ze stresem nie tylko dla pracownika, ale również dla kierownika. Stres, pośpiech, konieczność przekazywania wielu informacji niestety wpływa na jakość rozmowy i nie zawsze przynosi zamierzony efekt. Jakie błędy podczas rozmów z pracownikami najczęściej popełniają kierownicy? Jak ich uniknąć?


1. Brak przygotowania do rozmowy

Nie prowadź rozmów z pracownikami, szczególnie na tematy trudne, bez przygotowania. Wydaje Ci się, że znasz temat rozmowy, wiesz, o czym chcesz rozmawiać. Jeśli jednak dobrze nie przemyślisz rozmowy, prawdopodobnie przybierze ona nie taki obrót, jakiego byś sobie życzył i może przynieść więcej złego niż dobrego. Przykładowo, spotkasz się z pracownikiem, by przekazać mu informację na temat tego, jak postrzegane jest jego zachowanie podczas zebrań zespołu. Pracownik po wysłuchaniu Twoich argumentów może odebrać taką rozmowę jako atak i zamiast poprawić zachowanie, obrazi się, będzie unikał niektórych swoich obowiązków czy skoncentruje się na szukaniu winnych, zamiast na poprawie swojego zachowania. 

POLECAMY

Przed spotkaniem:

  • Zastanów się, co chcesz powiedzieć, przemyśl pokrótce cel i przebieg rozmowy
    Wydaje Ci się, że wiesz co chcesz powiedzieć, kiedy jednak zaczynasz formułować swoje myśli w głowie, okazuje się, że nie jest to takie proste. Musisz się zastanowić, w jaki sposób przedstawić niektóre fakty, żeby zostały dobrze zrozumiane przez pracownika. Przed spotkaniem jest na to czas. Podczas spotkania nie możesz zastanawiać się zbyt długo, w jaki sposób ująć coś w słowa. Nie zastanawiając się nad tym, jak zabrzmią słowa, które chcesz wypowiedzieć, łatwo ująć je zbyt ostro lub w inny sposób, który wcale nie był Twoją intencją.
  • Przećwicz rozmowę ze współpracownikiem
    Jeśli masz wątpliwości, czy to, co chcesz powiedzieć, zostanie dobrze odebrane, możesz poradzić się innych. Przekazać parę zdań informacji zwrotnej współpracownikowi i zapytać, w jaki sposób on by je odebrał.
  • Przygotuj argumenty i kontrargumenty
    Znając swojego rozmówcę (prawdopodobnie), wiesz, jaki ma temperament, jakie podejście do pracy i czego możesz się po nim spodziewać. Właśnie dlatego prawdopodobnie będziesz w stanie domyślić się, jakich obiekcji  możesz się spodziewać od konkretnej osoby. Przygotuj sobie krótką listę argumentów, których się spodziewasz. Zastanów się, jak zareagujesz na poszczególne argumenty.

2. Brak rozpoznania problemu

Nie zapomnij rozpoznać problemu, o którym chcesz porozmawiać. Nie działaj w emocjach. Zdarza się, że przyjdzie...

Pozostałe 970% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy