Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

3 września 2021

NR 64 (Sierpień 2021)

Pokolenie X w produkcji – jak nim zarządzać?

0 19

Rynek jest odpowiedzią na to, czego potrzebuje populacja. Populacja zaś składa się z ludzi i poszczególnych potrzeb każdej osoby. Jeśli dana potrzeba powiela się u wielu ludzi, staje się trendem, przechodzi do tzw. mainstreamu. Jeśli zaś zaledwie kilka osób wykazuje daną potrzebę, wówczas znika ona w odmętach historii, niezarejestrowana.

Rynek kształtowany jest więc przez tych, których jest więcej – zawsze tak było i zawsze będzie. Tak się akurat składa, że największe pokolenie to pokolenie baby boomers, które swoją przygodę zawodową właśnie kończy, wkroczywszy żwawo w ostatnią dekadę przed emeryturą, oraz millenialsów, którzy wychowali się w odmienionym świecie, otoczeni kapitalizmem, swobodnym dostępem do informacji, komputerami, internetem i wolnością [1].

POLECAMY

Pokolenie pomiędzy epokami

Co jednak było pomiędzy? Kim są osoby urodzone pomiędzy 1965 a 1979 rokiem [2]? To pokolenie X. Dziś przeżywają piątą lub szóstą dekadę swojego życia. Widzieli ogrom zaskakujących, ważnych światowych i krajowych zmian. Można wręcz powiedzieć, że żyli w dwóch różnych epokach. Ich młodość przypadła na ciężki kryzys gospodarczy lat 70. XX w., pamiętają dokładnie, jak to jest, kiedy w sklepach są puste półki [3]. Jako młodzież lub młodzi dorośli obserwowali przemiany ustrojowe, a na rynek pracy weszli w końcu lat 80. lub z początkiem
 90. XX w., mogąc własnoręcznie wdrażać w Polsce kapitalizm w ujęciu praktycznym. Wiązało się to jednak z wieloma niepewnościami i niewiadomymi. Uznaje się zresztą, że symbol „X” w nazwie pokolenia symbolizuje właśnie tę niepewność – swojej przyszłości, statusu materialnego i bezpieczeństwa [1]. Dlatego też Iksy są skupione na pracy i jej utrzymaniu, rozwoju i awansach. Charakteryzuje ich elastyczność i wysokie przystosowanie do zmian. Nic dziwnego – w końcu w ciągu ich życia rynek pracy i ogólnie warunki życia zmieniły się diametralnie. Na ich oczach rodziła się w Polsce reklama, dlatego są na nią wyjątkowo podatni. Znają, cenią i nie boją się ciężkiej pracy. Stanowi ona dla nich wartość samą w sobie [4]. W przyszłość patrzą dość niepewnie i raczej z natury są pesymistami i sceptykami, odartymi ze złudzeń [5]. Od przedstawiciela pokolenia X można więc oczekiwać konkretów, zaangażowania i wysokiej jakości.
Pokolenie X docenia twarde dane. Interesuje się innowacjami, przedsiębiorczością, zmianami społecznymi. Lubi czytać ciekawe artykuły i się uczyć. Głęboko ceni pionowy awans zawodowy, lecz potrafi na niego cierpliwie poczekać. Przedstawiciele tego pokolenia cieszą się, kiedy dużo osiągają na polu zawodowym, bardziej nawet ze względu na pozycję w grupie i prestiż niż wynagrodzenie finansowe. Nie przepadają za zmianą pracy, ponieważ czują, że zbyt wiele wówczas ryzykują – mogliby bowiem utracić wypracowaną raz pozycję. Wierzą, że szkolenia i ciągła nauka pozwolą im na utrzymanie dobrej pracy i dalszy awans. Dość silnie są związani z wartościami społecznymi i religią, choć czują na tym polu niejeden zawód. Ponad wszystko cenią poczucie bycia przydatnym, zarówno dla rodziny, jak i przełożonego, i zespołu [5].

Motywacja pokolenia X

Co motywuje Iksów? Są oni skoncentrowani na pracy, skłonni do wielu poświęceń w imię jej utrzymania i awansu. Pasują wręcz idealnie do pracy w korporacji, gdzie ilość i czas pracy przekładają się wprost proporcjonalnie na miarowe wspinanie się po szczebelkach kariery [4]. Wśród najważniejszych czynników motywujących pokolenie X do pracy, jego przedstawiciele wymieniają awans pionowy, nieustanne doskonalenie kompetencji, poczucie spełnienia i satysfakcję z pracy oraz jej bezpieczeństwo i stabilizację [5]. Liczą się dla nich dobra płaca, pozytywna atmosfera w zespole, pozbawiona napięć i stresów oraz możliwość rozwoju, głównie w kontekście zawodowym, nieosobistym [5].
Największą motywacją dla przedstawiciela pokolenia X jest więc klarowna ścieżka kariery i możliwość pięcia się po jej szczeblach. Jeśli pojawia się możliwość pozyskania nowej kompetencji lub udoskonalenia tej już posiadanej, Iks z pewnością chętnie z takiej okazji skorzysta. Doceni dobre słowo od swojego szefa, a także transparentną relację, opartą na szczerości i uczciwej komunikacji oczekiwań i możliwości. Dobrze odnajdzie się w zespole równie jak on kompetentnych osób. Pokolenie X denerwuje bylejakość i brak umiejętności. Osoby te zwracają uwagę na swoje otoczenie, na to, co potrafią i czy ich wiedza i możliwości wnoszą wartość. Ważne jest także wynagrodzenie, które powinno odpowiadać kolejnym etapom kariery i korespondować z awansami. Iksy liczą na to, że organizacja, w której pracują, doceni ich i nie będą zmuszeni do zmiany pracy. Są na pewno bardziej lojalni niż pokolenie Y.
Iksy cenią jednak balans pomiędzy pracą a życiem rodzinnym. Chcą się sprawdzić nie tylko na polu zawodowym, ale także w roli matki czy ojca. Zwracają uwagę na swoją obecność w domu i relacje z bliskimi. Szukają spokoju, unikają konfliktów. Postępują zgodnie z własnym sumieniem i długo podążają raz wybraną ścieżką.
Zarządzając przedstawicielami pokolenia X, warto zwrócić uwagę nie tylko na wysokość wypłaty i pozycję danej osoby w grupie, lecz także na oferowane benefity. Wszystkie te, które pozwalają spać spokojniej – jak ubezpieczenie na życie czy prywatna opieka zdrowotna – będą tutaj mile widziane [2].

Pokolenie X w firmach produkcyjnych

Przedstawiciele pokolenia X zdecydowanie stawiają na konkretne umiejętności i ich doskonalenie. Czyni ich to ekspertami w swoich dziedzinach [3]. Na to podejście faworyzujące wysoką jakość działania wpływ ma dodatkowo fakt, że Iksy na rynku pracy są już od trzydziestu lat. Mają wiele lat doświadczenia, a jako że rzadko zmieniają pracę, są wysoko wyspecjalizowani w tym, co robią. Można na nich liczyć i polegać. Często odgrywają rolę liderów czy kierowników oraz trenerów i szkoleniowców. W firmach produkcyjnych można ich znaleźć w każdym dziale, gdyż stanowią obecnie drugą po millenialsach największą grupę zawodową na rynku pracy. Lubią być samodzielni, nie przepadają za ślepym wykonywaniem poleceń przełożonego [5]. To zazwyczaj czterdziestokilkulatkowie u szczytu kariery zawodowej. Możliwe więc, że ich niepewność przyszłości każe im martwić się o dalszą pozycję w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy