Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

3 września 2021

NR 64 (Sierpień 2021)

Pokolenie baby boomers – jak prowadzić zespoły pracowników po pięćdziesiątce

0 21

Starzenie się społeczeństwa oznacza coraz większy ciężar spoczywający na systemie zdrowotnym i emerytalnym, a także konieczność wydłużenia okresu aktywności zawodowej. Na rynku pracy działa obecnie kilka pokoleń. Najmłodsze z nich to pokolenie Z, które właśnie rozpoczyna swoją przygodę z pracą. Najstarsze pokolenie to baby boomers – urodzeni pomiędzy 1946 a 1964 rokiem [3]. Najmłodsi z nich mają dzisiaj 56 lat. Kobietom w tym wieku pozostają cztery lata, a mężczyznom – dziewięć lat do emerytury [4]. Takich osób będzie jednak na rynku pracy coraz więcej. Oznacza to dla firm – także w produkcji – konieczność przygotowania się do zatrudniania i zarządzania starszymi pracownikami.

Faktem jest, że polskie społeczeństwo się starzeje. Od trzydziestu lat w naszym kraju obserwujemy spadek liczby urodzeń [1]. Społeczność Unii Europejskiej w 2010 roku będzie stanowiła zaledwie 4,1% ludzkości, podczas gdy w 2015 roku było to jeszcze 6,9%. Do 2050 roku w UE na jedną osobę w wieku 65 lat lub więcej przypadać będą tylko dwie osoby w wieku produkcyjnym, co jest drastycznie gorszym stosunkiem niż 1 do 4 w roku 2001 [2].

POLECAMY

Pokolenie baby boomers

Baby boomers urodzili się w wyżu demograficznym jako dzieci tych, którzy przeżyli wojnę [3]. Ich dzieciństwo minęło w komunizmie, widzieli odbudowę Polski, burzyli mur berliński lub przyglądali się jego burzeniu. Aktywnie brali udział w zmianach społecznych w latach 80. i 90. XX w. Są nauczeni ciężkiej pracy – często pracy własnych rąk. Dla dużej części z nich praca fizyczna to jedyna słuszna praca, co w starszym wieku nie jest takie proste. Część z nich to fachowcy, rzemieślnicy – tokarze, stolarze, krawcy, szewcy [5]. Ich małe zakłady podupadają lub dawno zostały zamknięte. Kiedy do Polski śmiało wszedł kapitalizm, to baby boomers zakładali pierwsze prywatne przedsiębiorstwa – sklepy, firmy odzieżowe, apteki. Importowali towary z zagranicy, produkowali w Polsce i eksportowali na zachód.

Zalety pracowników z pokolenia baby boomers

Dzisiaj rynek pracy próbuje trochę przymknąć na nich oko, odwrócić głowę i udawać, że nie ma problemu, że liczba osób starszych pod koniec kariery zawodowej, którzy jednak muszą i chcą pracować, wcale nie rośnie. A rośnie i będzie rosła coraz szybciej. Baby boomers dobiegają sześćdziesiątki, jednak mają jeszcze wiele do zaoferowania. Wśród podstawowych zalet osób z tego pokolenia wymienić można na pierwszym miejscu ogromne zaangażowanie. Baby boomers to pracownicy lojalni, którzy pracę cenią bardzo mocno, prawie na równi z rodziną. Uważają, że praca uczciwa to praca ciężka, dlatego zazwyczaj nie zawodzą pracodawców. Rzadko zmieniają miejsce zatrudnienia i rzadko upominają się o swoje – podwyżkę, lepsze godziny pracy czy dodatkowe dni urlopu. Pracownicy z pokolenia baby boomers są oddani organizacji i bardzo dużo z siebie dają, chcąc ją rozwinąć.
Ogromnym atutem płynącym z zatrudniania osób doświadczonych zawodowo jest ich wiedza! Nie można porównać ze sobą pracownika, który ma trzy lata doświadczenia z takim, który ma tych lat trzydzieści lub czterdzieści. O ile ten pierwszy szybko się uczy i zna się dobrze na nowych technologiach, o tyle ten drugi przeżył już dziesiątki różnych prac, wyzwań, zawodowych wzlotów i upadków i prawdopodobnie zna niejedno rozwiązanie trudnej sytuacji.
Baby boomers mają także ogromny szacunek do autorytetów. Nie są to więc pracownicy, którzy podważają zdanie kierownika czy próbują go zastąpić. Można im ufać i spokojnie powierzać odpowiedzialne zadania.

Blaski i cienie

Niestety, zatrudnianie osób z pokolenia baby boomers ma też wady. Po pierwsze, baby boomers rzadko mają do czynienia z nowymi technologiami. Ich ulubionym medium jest telewizja [3], nie internet, dlatego często nie radzą sobie zbyt dobrze z komputerami czy urządzeniami mobilnymi. Są bardziej podatni na popełnianie błędów przy pracy z narzędziami IT. Warto także zwrócić uwagę na aspekt bezpieczeństwa informacji. Przez brak dogłębnego zrozumienia tego jak działają technologie informacyjne, osoby po 50. roku życia częściej niż ich młodsze koleżanki i koledzy gubią się w komunikatach komputera, łatwiej jest więc potencjalnym hakerom wykorzystać ich obniżoną czujność, by np. pozyskać informacje o zakładzie pracy czy procesie produkcyjnym lub dostać się do wewnętrznej sieci firmy.

Co jest ważne dla baby boomers?

Z punktu widzenia pracowników ok. 60. roku życia najistotniejsze elementy zatrudnienia to stabilizacja i spokój. Konieczne jest przede wszystkim zaoferowanie zatrudnienia na umowie o pracę, tak aby od całego wynagrodzenia na umowie odprowadzana była składka ZUS. Dzięki temu pracownik będzie mógł spokojnie pracować aż do zasłużonej emerytury i będzie zabezpieczony na wypadek problemów zdrowotnych, które w tym wieku niestety są dość prawdopodobne.
Pracownik z pokolenia baby boomers musi zostać zauważony przez przełożonego. Prawdopodobieństwo, że zgłosi się sam do wykonania jakiegoś zadania albo na przykład wyszkolenia kogoś młodszego, jest raczej niskie. Osoby te w większości uważają, że lepiej się nie wyróżniać [5]. Siedź w kącie, znajdą Cię – to stare powiedzenie stoi w bezpośrednim zaprzeczeniu dzisiejszych wartości rynku pracy, dlatego starsi pracownicy potrzebują lidera, który się nimi zaopiekuje. Poszuka dla nich odpowiedniego miejsca w zespole, zauważy ich mocne strony i ułatwi radzenie sobie ze słabościami.
Warto również dać takim osobom możliwość doszkolenia się, pozyskania nowych umiejętności. Należy pamiętać, że spora część pracowników z pokolenia baby boomers prowadziła swoje przedsiębiorstwa, czasami kilka i to bardzo dużych. Są to osoby aktywne, o wszechstronnej wiedzy i umiejętnościach. Jeśli więc mamy możliwość zatrudnienia czy pracy z taką osobą, warto także dać jej szansę na nauczenie się nowinek technologicznych, by mogła pełnić nowe funkcje, wykorzystując przy tym zdobyte wcześniej doświadczenie i mądrość zawodową. Mimo tego, że baby boomers to osoby po 55. roku życia wiele z nich ma możliwość efektywnego opanowania nowych technologii czy metod pracy.

Prowadzenie pracowników z pokolenia baby boomers w organizacji

Aby jednak nauczyć się czegoś nowego, trzeba najpierw tego chcieć. A chęć rodzi się w poczuciu bezpieczeństwa i stabilizacji. Osobom z pokolenia baby boomers należy przygotować odpowiednią przestrzeń w zespole. Wysłuchać ich historii, dowiedzieć się, jakie mają doświadczenie, jakimi umiejętnościami obecnie dysponują. Następnie warto przygotować rolę dla takiego pracownika, która pozwoli mu na zachowanie poczucia godności i bezpieczeństwa. Jeśli doświadczonemu tokarzowi powierzymy szkolenie młodego personelu z obróbki skrawaniem lub nadzór nad jakością wytwarzanych elementów, taka osoba prawdopodobnie odnajdzie się w tych rolach jak ryba w wodzie. Jeśli jednak wrzucimy kogoś na głęboką wodę i bez odpowiedniego przygotowania treningowego każemy specjaliście od obróbki konwencjonalnej z dnia na dzień korzystać z obrabiarek CNC, wysoki poziom stresu może nawet...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy