Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki kierownika produkcji

9 marca 2022

NR 67 (Luty 2022)

Optymalizacja kosztów i zwiększenie wydajności produkcji w przemyśle farmaceutycznym

0 246

Tytuł niniejszego artykułu można odczytać jako miód na serce każdego menEdżera technicznego. Wizja zwiększenia wydajności jest w każdej branży i dla wszystkich kusząca.

Termin „optymalizacja kosztów” nie jest wprawdzie obietnicą ich obniżenia, choć tak też może być, ale z pewnością gwarantuje ich rozsądną wielkość (cokolwiek przymiotnik „rozsądny” może znaczyć w konkretnej firmie, w konkretnym czasie jej rozwoju). To, czego z pewnością brakuje w tym chwytliwym tytule, to warunki konieczne, by termin „miód na serce” miał pokrycie w rzeczywistości. Do podstawowych warunków koniecznych należą: wysiłek intelektualny, organizacyjny i realizacyjny zespołu pracowników, czasami inwestycje w realizację projektu, odwaga we wprowadzaniu i akceptacji zmian, efektywna komunikacja w zespole i wsparcie wszystkich akcjonariuszy takiego wyzwania. Istotnym czynnikiem jest również pewien rodzaj sprytu, polegający na wykorzystaniu wiedzy o charakterze teoretycznym lub rozwiązań praktycznych – czyli w sumie unikanie wyważania otwartych drzwi. Na brak rozważań teoretycznych i dostępność do nich nie można absolutnie narzekać. Nieco gorzej jest z praktycznymi wskazówkami pasującymi do naszej rzeczywistości. Ilu przecież można mieć znajomych w tej samej branży, którzy rozwiązali już podobne problemy i w dodatku mogą podzielić się taką wiedzą, nie łamiąc różnych zobowiązań o poufności. Często też przykłady praktyczne są zbyt ogólne, głównie z powodu zrozumiałej niechęci do wspomagania konkurencji. Osobną grupę wiedzy praktycznej stanowią tzw. case study, bardzo rzadko publikowane przez same przedsiębiorstwa, ale za to chętnie przez firmy zewnętrzne (np. konsultingowe) jako potwierdzenie ich sukcesów. Zrozumiały jest sceptyczny stosunek do takich opracowań, ponieważ (z oczywistych powodów) rzadko pada nazwa konkretnej firmy, poziom ogólności bywa duży, a podane wskaźniki i rezultaty nie są w żaden sposób weryfikowalne (poza zdrowym rozsądkiem). Z tych i innych powodów często case study, czyli studia...

Pozostałe 970% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy