Czy warto robotyzować produkcję?

Temat numeru

Wymagania stawiane przedsiębiorstwom, narzucane przepisy prawne, konkurencja oraz zwiększające się koszty produkcji, wymuszają na organizacjach skierowanie spojrzenia na wykorzystanie rozwiązań technologicznych do automatyzacji i robotyzacji procesów produkcyjnych, nie tylko w celu poprawy wydajności czy jakości, ale również w celu zmniejszania kosztów.

Coraz tańsze i łatwiej dostępne technologie sprawiają, że wiele przedsiębiorstw przekształca się w częściowo, a czasem nawet w pełni zautomatyzowane organizacje zdolne do funkcjonowania z udziałem bardzo małej liczby pracowników. Dzięki technologiom przedsiębiorstwa te zyskują również znaczną przewagę konkurencyjną. I mimo korzyści, jakie przynosi robotyzacja produkcji, polskie przedsiębiorstwa są jednymi z najmniej zrobotyzowanych na świecie. Wynika to z braku informacji i wiedzy na temat robotyzacji, korzyści, jakie przynosi oraz stereotypów krążących w przestrzeni publicznej, że automatyzacja i robotyzacja sprawdza się tylko w wielkich fabrykach i jest rozwiązaniem kosztownym. Innymi czynnikami skutecznie utrudniającymi rozwój robotyzacji w Polsce są czynniki społeczne, czyli przekonanie, że robotyzacja to odbieranie pracy ludziom czy obawa przed nowoczesnymi rozwiązaniami.
Na szczęście stopniowo odnotowywany jest wzrost wykorzystania robotów, do czego przyczyniają się m.in. braki kadrowe na monotonnych lub niebezpiecznych stanowiskach, jak również zmiana przekonań związanych z robotyzacją.
Czynnikiem, który również ma bardzo silny wpływ na brak decyzji o wdrożeniu robotów w przedsiębiorstwie, jest niewiedza w tym zakresie. Zamiast zaprosić specjalistów, którzy są w stanie poprzez analizę procesu produkcyjnego zaproponować ciekawe rozwiązania, dotychczasowi menedżerowie stwierdzają, że ich procesu nie da się zautomatyzować. Sytuacja taka ma najczęściej miejsce w przypadku produkcji małoseryjnej lub takiej, która wymaga elastyczności. Przykładowo, jeden z producentów rur i kształtek preizolowanych dla ciepłownictwa w procesie produkcyjnym wymaga wielu różnych manipulacji w stosunku do produkowanego elementu. Ze względu na częste zmiany rozmiarów oraz kształtów asortymentu nie decyduje się na robotyzację procesu, twierdząc, że charakter procesu to uniemożliwia. Jednak po analizie przez firmy zajmujące się robotyzacją okazało się, że niektóre etapy procesu można całkowicie zrobotyzować, a inne pozwalają na wdrożenie robota jako asystenta pracownika, co zwiększyłoby wydajność i jakość.
Na uwagę zasługuje to, że roboty wdraża się nie tylko na produkcji, lecz także w usługach,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy