Zarządzanie wizualne jako sposób na optymalizację i poprawę jakości pracy

Temat numeru

Arrêt, dur, توقف… Choć pozwolę sobie zaryzykować stwierdzenie, że nie wszyscy czytający ten artykuł znają język francuski, raczej niewielu turecki, a z pewnością mało kto arabski, to jednak jestem pewien, że każdy z nas doskonale zrozumiałby przekaz tych słów znajdujących się na rozsianych w różnych stronach świata charakterystycznych symbolach w konkretnym kolorze. Czerwony znak w postaci ośmiokąta, bo o nim mowa, może oznaczać tylko jedno – STOP! To właśnie potęga zarządzania wizualnego, które określam mianem najskuteczniejszego języka międzynarodowego. To nie słowo odgrywa tu kluczową rolę, ale symbol i kolor, dzięki którym przekaz konkretnego sygnału jest jasny dla wszystkich odbiorców.

Podstawy skutecznego systemu zarządzania wizualnego

Kolory
W filozofii Lean Management standardy to rzecz święta. Tworzymy je nie tylko w celu bezwarunkowego przestrzegania, ale przede wszystkim aby udoskonalać zgodnie z cyklem SDCA/PDCA. Ciężko o lepszy przykład wizualizacji standardów niż rozwiązania zarządzania wizualnego. Dlatego tak istotne jest, aby na początku przygody z tą formą komunikacji ustalić dla naszej organizacji jasne zasady stanowiące jej fundament. Bardzo ważnym krokiem, jaki powinien zostać podjęty, jest zdefiniowanie znaczenia kolorów, których będziemy używać do oznaczania poszczególnych stref w hali produkcyjnej, statusu komponentu, wyrobu gotowego czy poziomu zapasów. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepszym rozwiązaniem w tej kwestii jest… to najprostsze. Jego prostota wynika z intuicyjności i pewnych wartości istniejących o wiele dłużej niż samo szczupłe zarządzanie. Kolor czerwony kojarzony jest w pierwszej kolejności z ogniem, niebezpieczeństwem, koniecznością zachowania ostrożności, specjalnej uwagi. Powinien być wykorzystywany do oznaczania stref niebezpiecznych lub niepożądanych, takich jak strefa wyrobów niezgodnych. Często symbolizuje niewłaściwy poziom zapasów lub w przypadku maszyn medium roboczego, np. oleju. Kolorem tym oznacza się również zakazy, np. zakaz palenia w hali, ale także zakaz wkładania rąk do środka maszyny podczas jej pracy. Dla odmiany – kolor zielony wzbudza pozytywne emocje. Kojarzy się z naturą, ze spokojem, odpręża, jest symbolem nadziei. Powinien służyć jako sygnał kompatybilności – oznaczać wyroby zgodne z wymaganiami klienta, strefę odkładania takich produktów, właściwy poziom zapasów czy – ponownie – medium roboczego w zbiorniku. Tak jak w sygnalizacji świetlnej kolor zielony powinien być sygnałem dającym pozwolenie na dalszą jazdę, dopus...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy