Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

31 lipca 2018

NR 45 (Czerwiec 2018)

Zarządzanie wizualne

0 1454

Ciągłe dążenie do poprawy efektywności, wydajności i skuteczności działania w wytwarzaniu produktów w hali produkcyjnej spowodowało, że twórcy nowoczesnych metod i technik zarządzania produkcją zaczęli iść w kierunku zarządzania wizualnego (ang. visual management). Czym ono jest i jak je stosować w dziale produkcji?


Dla osób zarządzających całymi firmami i zespołami produkcyjnymi pojemna definicja zarządzania jest dobrze znana, jest to: 

  • planowanie, 
  • organizowanie, 
  • motywowanie, 
  • monitorowanie i kontrolowanie, 

a także „miękkie” aspekty, takie jak: 

POLECAMY

  • przewodzenie, 
  • motywowanie, 
  • kierowanie konfliktem itd. 

Zarządzanie to powodowanie, by pracownicy zatrudnieni w danej organizacji w pełni wykorzystywali swój indywidualny potencjał, zaangażowanie, kompetencje w powiększaniu wartości firmy poprzez wytwarzanie produktów w sposób odpowiednio zorganizowany. Termin zarządzanie wizualne jest jeszcze mało znany, a na pewno rzadko stosowany. Warto go jednak poznać.

Definicja

Japoński autor Masaaki Imai definiuje zarządzanie wizualne jako „metodę mającą na celu przedstawienie informacji w widoczny sposób, zarówno dla pracowników, jak i dla kierownictwa. Tak naprawdę każdy z nas stosuje zarządzanie wizualne w praktyce. Jak to możliwe? Nasze plany, cele, sposoby ich realizacji, poszczególne etapy naszego działania w drodze do celu wyobrażamy sobie, tworząc poszczególne sekwencje czynności i określając ramy czasowe. Zarządzanie wizualne to nasze działania zmierzające do zwizualizowania etapów, elementów, czynności, sekwencji działań związanych z pracą w hali produkcyjnej. Techniki wizualizacyjne to specyficzne techniki komunikacyjne pozwalające na poprawę efektywności wszystkich osób biorących udział w łańcuchu wytworzenia produktów. To element samokontroli i samodyscypliny zatrudnionych pracowników w całej organizacji.

Zarządzanie wizualne w dużym skrócie to podanie kierownictwu i pracownikom zwizualizowanej odpowiednimi narzędziami i technikami informacji o tym, co się dzieje w procesie wytwarzania produktów w hali produkcyjnej.

Trzy funkcje zarządzania wizualnego

1. Wskazanie problemów – jeśli wiemy, na czym rzeczywiście polega problem, dzięki włożeniu go „pod lupę” i obejrzeniu ze wszystkich stron oczyma różnych ekspertów (stawiamy się na ich miejscu). Ujrzenie problemu to warunek jego rozwiązania. Zarządzanie wizualne ma sprawi...

Pozostałe 970% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy