Warto cofnąć się w czasie do początku XX w. To wtedy bardzo prężnie rozwijał się znany dzisiaj na całym świecie gigant motoryzacyjny, Ford Company. Henry Ford miał sprecyzowaną wizję i dążenie, aby samochód osobowy był dostępny dla każdego. Udoskonalał więc proces produkcji aut, aby był jak najmniej kosztowny, dbając przy tym o odpowiednie warunki pracy, żeby efektywność pracowników działu produkcji była jak najwyższa. Wszystko zadziałało idealnie i firma rozwijała się niezwykle imponująco. Niestety do czasu. Henry Ford popełnił bardzo poważny błąd w zarządzaniu firmą – nie dopuszczał myśli, aby w prowadzeniu firmy pomagali mu menedżerowie. Dążył do całkowitego wygaszania wszelkich dążeń pracowników do zarządzania, powołał nawet odpowiednią wewnętrzną policję, która miała wyłapywać pracowników wykazujących takie zdolności i zwalniać ich z pracy. Doprowadziło to firmę do ogromnego kryzysu, który został zażegnany dopiero przez Henry’ego Forda II – wnuka założyciela firmy. Przekopiował on koncepcję zarządzania od głównego konkurenta, General Motors, stworzył zarząd i zrekrutował menedżerów.
REKLAMA
Z historii Forda płynie dla nas nauka, że firma nie może obyć się bez odpowiedniego wsparcia menedżerów oraz ich zastępców. Pierwszym poważnym błędem zarządzania z zakresu awansu jest… tłamszenie inicjatyw innych pracowników. Być może wynika to ze strachu, że ktoś okaże się lepszy i mówiąc wprost – „wygryzie” obecnego kierownika, mistrza lub specjalistę. Pracownicy mówią otwarcie, że szukają takiej pracy, w której ich przełożony nie będzie ich ograniczał, krytykował pomysłów i doprowadzał do stagnacji ich kariery. Dlatego obserwujmy swój zespół i zachęcajmy jego członków do brania odpowiedzialności za drobne rzeczy (np. poprowadzenie spotkania z zespołem albo pomoc w raportowaniu wyników). Odpowiedzialny menedżer potrafi wskazać osoby, które powinny podążać ścieżką menedżerską. Nie oznacza to od razu bezpośredniej rywalizacji, bo przecież w firmie awans nie dotyczy tylko jednego stanowiska. Jeśli dotychczasowy lider awansuje, aby zapobiec narażeniu firmy na straty lu...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
- ...i wiele więcej!