Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sztuka motywowania

21 maja 2018

NR 39 (Czerwiec 2017)

Witamy na pokładzie

0 12

Wdrożenie pracownika do nowej firmy czy nowego stanowiska to jedno z największych wyzwań zawodowych, zarówno dla niego, jak i szefa. Z jednej strony, im lepiej nowa osoba zaaklimatyzuje się, tym lepiej, efektywniej i wydajniej będzie pracować. Z drugiej – jak potwierdzają badania – bez właściwej polityki onboardingu pracownik szybciej podejmuje decyzję o odejściu. Jak właściwie wprowadzić nowego pracownika do zespołu produkcyjnego, aby został w nim jak najdłużej?

 

Pozyskiwanie nowych pracowników produkcyjnych i wysoki wskaźnik rotacji to dziś wyzwania, z którymi mierzy się wiele organizacji w Polsce. Jak pokazuje sondaż Instytutu Badawczego Randstad – od 2010 roku wzrasta wskaźnik rotacji na rynku pracy. Odsetek osób zmieniających pracę na przestrzeni tych lat wzrósł z 17% do 26% w ujęciu kwartalnym. Natomiast w trzecim kwartale 2016 roku co trzeci Polak deklarował chęć zmiany pracy w nadchodzącej przyszłości. 

Kluczowe znaczenie dla retencji pracowników mają pierwsze miesiące pracy. BambooHR przedstawia wyniki badań ankietowych, które przeprowadzono w lutym 2014 roku. Wynika z nich, że 33% respondentów zrezygnowało z pracy w ciągu 6 miesięcy od jej rozpoczęcia, 17% ankietowanych zrobiło to między pierwszym tygodniem a trzecim miesiącem, czyli w czasie „okresu próbnego”. 

Potwierdzają to także badania przeprowadzone przez Aberdeen Group w 2009 r., które wskazują, że 86% pracowników podejmuje decyzję o długofalowej współpracy z pracodawcą, właśnie w ciągu 6 pierwszych miesięcy pracy. 

Jedną z przyczyn rotacji jest złe wdrożenie pracownika do pracy. Czas, wysiłek i pieniądze włożone w pozyskanie nowych kandydatów mogą być marnotrawione przez źle przeprowadzany proces lub brak procesu wdrożenia pracownika tzw. onboardingu. Ben Peterson, współzałożyciel i CEO firmy BambooHR, zauważył, że często kierownicy – a nawet dział HR – za zakończenie procesu wdrożenia pracownika uważają moment podpisania przez niego niezbędnych dokumentów i przepracowanie pierwszego dnia, ale ten proces właśnie wtedy tak naprawdę się zaczyna. 

Jak zatem zaplanować proces wdrożenia nowych pracowników do zespołu produkcyjnego, tak aby zostali w nim jak najdłużej? Kto powinien być za ten proces odpowiedzialny?

Onboarding na rotację

Według Talyi N. Bauer, profesor zarządzania na Uniwersytecie w Portland oraz wielokrotnie nagradzanej badaczki relacji w pracy, proces efektywnego onboardingu powinien składać się z czterech elementów, tzw. 4 C, do których należą:

  •  Compliance (procedury).
  •  Clarification (cele i obowiązki).
  •  Culture (kultura).
  •  Connection (relacje).

Programy onboardingowe są najczęściej kompilacją tych składowych lub wybranych ich aspektów, w zależności od potrzeb i poziomu rozwoju organizacji. 

Budowanie wizerunku i wiarygodności pracodawcy w oczach kandydata odbywa się jeszcze wcześniej. Mowa tu o telefonicznym, SMS-owym lub e-mailowym potwierdzaniu informacji o:

  • miejscu i czasie badań wstępnych, szkoleniach BHP, spotkaniu w pierwszym dniu pracy,
  • dostępnym transporcie (zapewnionym przez firmę lub publicznym), a także dostępności miejsc parkingowych w bezpośrednim otoczeniu firmy,
  • danych kontaktowych osoby, do której można zgłosić się w przypadku trudności czy wypadków losowych uniemożliwiających uczestniczenie w procesie wdrożenia.

W przypadku wprowadzania do organizacji części pracowników za pośrednictwem agencji pracy ważne jest, by proces ten był ujednolicony, a komunikacja spójna. 

Procedury

Do pierwszego „C” – compliance – zaliczamy dopełnienie niezbędnych formalności przed przystąpieniem do pracy; są to: 

  • wstępne badania lekarskie,
  • dostarczenie niezbędnych dokumentów do teczki osobowej,
  • szkolenie BHP.

Etap wdrożenia do pracy większość firm rozpoczyna właśnie od compliance, a konkretnie szkolenia BHP. Część z nich planuje je w tym samym dniu, w którym następuje rozpoczęcie pracy, dlatego warto wcześniej uprzedzić przyszłych pracowników o zasadach dotyczących ubioru, obuwia czy biżuterii na stanowisku pracy. Dzięki temu cenne przedmioty pracownicy będą mogli pozostawić w domach, a strój czy fryzura nie będą uniemożliwiały założenia odzieży roboczej lub ochronnej. Istotną rolę w poznaniu i przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa ma forma przeprowadzonego szkolenia. Aby przyciągnąć uwagę i zatrzymać zainteresowanie uczestników, zadbajmy o to, by było ono wzbogacone przykładami, ćwiczeniami i zdjęciami lub filmami. Niech nie ogranicza się do monologu prowadzącego, ale zachęca do aktywnej dyskusji. 

Jeśli firma współpracuje z placówką medyczną w zakresie wykonywania badań, warto cyklicznie monitorować poziom i standardy obsługi pacjenta, które jako jeden z wielu czynników są elementem budującym wizerunek pracodawcy w oczach przyszłego pracownika. 

Etap zapoznawania nowych pracowników z procedurami to także odpowiedni czas, aby przedstawić im informacje na temat:

  • zasad związanych z czasem i harmonogramem pracy (naliczanie czasu pracy, zmianowość, liczba godzin, ilość i długość przerw, dni wolne, nadgodziny, święta, urlopy),
  • zasad wynagradzania i premiowania,
  • kluczowych wskaźników efektywności (tzw. KPI),
  • zasad związanych z pożądanymi i niepożądanymi zachowaniami w hali produkcyjnej/magazynie (używanie telefonów komórkowych, spożywanie posiłków, napojów, stosowanie używek, poruszanie się pojazdami z określoną prędkością),
  • ścieżek kariery, hierarchii i zasad podległości służbowej,
  • innych zasad związanych z polityką firmy (np. zasa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy