Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki kierownika produkcji

29 maja 2018

NR 37 (Luty 2017)

Szef godny zaufania

204

Bez zaufania trudno jest zarządzać zespołem. Jeśli pracownicy ufają swojemu szefowi, czują się bezpiecznie i lepiej pracują. Jak zdobyć zaufanie podwładnych?

Są różne powody, dla których podwładni decydują się na posłuszeństwo wobec przełożonych i wykonywanie ich poleceń. To oczywiście w dużej mierze świadomość zależności służbowych i konieczności wykonywania zleconych zadań. Niekiedy jest to wynikiem strachu przed konsekwencjami, jak również przed samym szefem. Najlepiej jednak, jeśli posłuszeństwo jest wynikiem zaufania, jakim pracownicy darzą swojego kierownika. Działa to również w drugą stronę. Kierownik może efektywnie współpracować z pracownikami dopiero wtedy, gdy uważa, że może im zaufać. Organizacje oparte na zaufaniu osiągają lepsze rezultaty, mają mniejszą rotację i bardziej zadowolonych pracowników.

Jak zostać szefem godnym zaufania?

Michael D. Matthews, prowadzący swoje badania w trakcie działań wojennych, wyróżnił trzy czynniki, które składają się na zaufanie wobec lidera. Są to:

  • kompetencje,
  • charakter,
  • troska.

Te obszary odpowiedzialne za zaufanie wobec szefa można również zaobserwować w codzienności produkcyjnej.

Kompetencje

Pracownicy nie zaufają kierownikowi, jeśli będą mieli wątpliwości co do jego wiedzy i umiejętności. Aby pokazać swoje kompetencje, pamiętaj o kilku ważnych wskazówkach:

  1. tłumacz swoim pracownikom zakres ich pracy, wyjaśniaj, dlaczego powinna być wykonywana w taki, a nie inny sposób; połóż nacisk na wyjaśnienie, z jakiego powodu ich praca jest ważna, jakie są konsekwencje jej niewykonania lub wykonania źle (np. konsekwencje dla życia i zdrowia finalnego odbiorcy produktu);
  2. nie bój się zlecać innym części swojej pracy, szczególnie zadań rutynowych i niewymagających dużej wiedzy; z czasem postaraj się zlecać również jak najwięcej trudniejszych i bardziej zaawansowanych zadań; to, że część zadań oddasz innym, w żaden sposób nie umniejsza twoich kompetencji;
  3. dziel się wiedzą – niektórzy kierownicy nie chcą uczyć swoich podwładnych, ponieważ boją się, że taki pracownik stanie się dla nich zagrożeniem. Tymczasem osoba, która kurczowo trzyma się swojej wiedzy i nie chce się nią dzielić, jest postrzegana jako ktoś, kto tak naprawdę ma bardzo niewiele do zaoferowania. Prawdziwy kierownik nie musi bać się o swoją pozycję, chronią ją jego wiedza, umiejętności i doświadczenie. Chęć dzielenia się wiedzą sprawia, że szef jest jeszcze bardziej ważny dla firmy, bo może przygotować kolejne pokolenie liderów i kierowników;
  4. nie bój się pobrudzić – niektórzy kierownicy bardzo szybko zapominają, że kilkanaście lat wcześniej stali przy linii produkcyjnej albo naprawiali maszyny. Uważają, że na ich stanowisku nie przystoi zastępowanie nieobecnego mechanika czy operatora linii. Nie mają również ochoty uczestniczyć we wdrożeniach do pracy. Uważają, że rolą mistrzów i brygadzistów jest praca z pracownikami produkcji, tymczasem oni są odpowiedzialni za strategię działania. Taki kierownik produkcji lub kierownik zmiany jest postrzegany jako osoba nieprzystępna. Pracownicy produkcji nie potrafią ocenić jego wiedzy i umiejętności, a co za tym idzie, nieufnie podchodzą do jego decyzji;
  5. słuchaj rad pracowników – nie bój się słuchać innych, bo nawet ci, którzy pracują na najniższych szczeblach organizacyjnych, mają często bardzo dobre pomysły. Słuchaj rad i propozycji swoich ludzi. Nie bój się, że okażesz tym samym słabość i pokażesz, że sam nie potrafiłeś tego wymyślić. Jeśli będziesz słuchał swoich pracowników, okażesz im szacunek i dowiedziesz, że respektujesz ich zdanie i są oni dla Ciebie ważni;
  6. nie bój się przyznać do błędu – nawet najlepsi się mylą. Jeśli będziesz kurczowo upierał się przy swoich racjach, bojąc się przyznać do błędu, będziesz postrzegany jako zatwardziały szef, który woli robić źle niż przyznać rację pracownikom. Nie musisz opowiadać o wszystkich popełnionych przez siebie błędach, jednak miarą dojrzałości kierowniczej będzie przyznanie racji pracownikowi.

Charakter

Pracownicy bez wahania zaufają osobie, która będzie rozwijała poniższe cechy:

  • sprawiedliwość – podwładni mają duży problem z wybaczeniem faworyzowania jednego lub kilku pracowników. Niekiedy odbierają je zupełnie niewłaściwie, np. jeśli dużo pracy zlecasz wyjątkowo ambitnemu młodemu pracownikowi, to starsi stażem koledzy, choć wcale nie mają ochoty na dodatkowe zadania, zaczynają się zastanawiać, czy aby na pewno „młody” nie jest „pupilkiem” szefa. Nie musisz wszystkich traktować tak samo, ważne jednak, byś wszystkim dawał równe szanse i pokazywał takie same możliwości. Sprawiedliwość dotyczy również przyznawania kar. Jeśli jedną osobę ukarałeś za dane przewinienie, nie możesz przymknąć oka, jeśli inna zrobi to samo. Podobnie w przypadku nagród i premii – powinny panować jasne kryteria ich przyznawania, które ma szansę spełnić każdy z pracowników na danym stanowisku;
  • opanowanie – jesteś postrzegany jako szef życzliwy i uprzejmy, tymczasem Twój prawdziwy klucz do sukcesu to umiejętność panowania nad emocjami. Zaufani i uważni pracownicy być może będą wiedzieli, że kierownik wchodzi do hali, krzycząc i szukając kozłów ofiarnych, bo właśnie odbył bardzo trudne spotkanie, większość jednak pomyśli, że przyszedł się wyżyć na swoich podwładnych lub szukać uzasadnienia własnych porażek;
  • decyzyjność, szybkie podejmowanie decyzji – nie zawsze muszą być to decyzje bardzo dobre, nie zawsze też będzie czas, by przeanalizować wszystkie za i przeciw, ważne, by nie przeciągać ich w czasie. Dobry kierownik nie boi się podejmować decyzji szybko i brać za nie odpowiedzialności;
  • pewność siebie – być może taki szef jest postrzegany jako nieco zarozumiały, nie ma jednak wątpliwości, że szef, który jest postrzegany jako kompetentny, zwykle jednocześnie będzie odbierany jako bardzo pewny siebie. Jest pewny swojego miejsca na tym stanowisku, pewny podejmowanych przez siebie decyzji, nie boi się wyrazić zdania na temat realizowanych w firmie projektów, uważa, że jego wiedza i doświadczenie są wartościowe dla produkcji, przy której pracuje;
  • stabilność – dzięki tej cesze daje swoim ludziom poczucie bezpieczeństwa; wiadomo, czego można się po nim spodziewać, być może jak każdy ma swoje dziwactwa, jednak wiadomo, kiedy można z nim porozmawiać o awansie, a kiedy lepiej zejść mu z drogi. Pracownicy najchętniej ufają kierownikom...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy