Aby skutecznie pracować z trudnym pracownikiem, musisz go najpierw zidentyfikować. Taka osoba daje dość jasne, ale bardzo różne symptomy:
- często manifestuje swoje niezadowolenie, zwłaszcza podczas sesji generowania pomysłów lub spotkań, na których szef informuje o zmianach; daje do zrozumienia, że wszystkie nowinki i pomysły są bez sensu i nic dobrego nie przyniosą;
- podburza zespół – opowiada o tym, jak to niejedną zmianę już przeżył i przeczekał;
- podcina skrzydła współpracownikom – widząc zapał kolegów, komentuje: „Nie martw się, przejdzie ci”;
- jest osobą konfliktową, swój zapał traci na niepotrzebne spory; zamiast na pracy koncentruje się na konfliktach interpersonalnych;
- czasami działa po cichu, chodzi smętny, a jego smutek pogłębia się w okolicach dnia wypłaty; jest zniechęcony, nie widzi dla siebie możliwości poprawy sytuacji;
- nie chce współpracować z innymi, uważa, że powinien dostać wszystkie potrzebne mu do pracy informacje, a nie musieć je zdobywać od współpracowników;
- praca nie jest dla niego najważniejsza, w wolnych chwilach woli się spotkać z przyjaciółmi, co jasno oznajmia i manifestuje. Wyśmiewa pomysły wspólnego spędzenia czasu. Uważa, że spotkania integracyjne to zamach na jego wolność i możliwość spędzania czasu tak, jak mu się podoba.
Zidentyfikowanie „czarnej owcy” na ogół nie jest trudne. Z daleka widać, że „coś jest nie tak”. Jeśli nawet jako kierownik nie zauważysz od razu niepokojących symptomów, możesz dostrzec spadek efektywności pracownika, jego gorsze wyniki, często przekładające się na jego zarobki. Zdarza się również tak, że współpracownicy zasugerują ci, że warto byłoby nad tą osobą popracować. Taki trudny przypadek może bowiem skutecznie podciąć skrzydła młodym, mniej doświadczonym pracownikom.
Nie sztuka więc zauważyć, że jakiś aspekt wymaga poprawy. Prawdziwą sztuką jest zidentyfikowanie przyczyn problemu, a tych może być wiele. Kluczem do sukcesu będzie identyfikacja przyczyn i właściwe postępowanie z konkretnym pracownikiem.
POLECAMY
Silny indywidualista
Pracownik nie chce współpracować. Denerwuje się, gdy nie dostaje potrzebnych mu informacji. Uważa, że marnuje swój czas. Nie...