Działania pracowników, które szkodzą organizacji i naruszają obowiązujące w niej normy nazywane są zachowaniami kontrproduktywnymi. Katalog tego typu zachowań jest bardzo szeroki i zawiera m.in. takie działania, jak: uszkodzenia sprzętu, marnowanie materiałów i surowców należących do firmy, przedłużanie przerw, wcześniejsze wychodzenie z pracy, postępowanie niezgodne z instrukcjami, odmawianie wykonania polecenia lub zadania, oczernianie firmy, obrażanie innych, wywoływanie kłótni, zrzucanie na kogoś winy za własny błąd, kradzieże, nieprzekazywanie informacji, chowanie potrzebnych rzeczy, niewłaściwe korzystanie ze zwolnień lekarskich (patrz: ramka). Charakterystyczne dla wszystkich tych zachowań jest to, że są one podejmowane świadomie. Należy je więc odróżnić od niezamierzonych pomyłek pracownika, czy też błędów wynikających z braku koniecznych kwalifikacji lub doświadczenia.
REKLAMA
Zachowania kontrproduktywne w organizacjach
Kradzież i zachowania powiązane, np.:
- kradzież/przywłaszczenie własności firmowej,
- kradzież/przywłaszczenie mienia innych pracowników/klientów/dostawców,
- używanie samochodu firmowego/telefonu służbowego do celów prywatnych bez pozwolenia,
- nieuczciwe rozliczanie diet służbowych,
- wykonywanie nadgodzin bez potrzeby,
- niewłaściwe korzystanie ze zniżek pracowniczych (np. handlowanie towarami oferowanymi przez firmę pracownikom w obniżonej cenie).
Źle spożytkowany czas i inne zasoby na stanowisku pracy, np.:
- celowe zarezerwowanie większej ilości czasu na wykonanie zadania, które przychodzi pracownikowi z łatwością,
- odwlekanie wykonania zadania,
- marnowanie materiałów i surowców należących do firmy,
- przedłużanie przerw pracowniczych,
- czytanie w pracy prasy lub książek niezwiązanych z wykonywanymi zadaniami służbowymi,
- oglądanie telewizji w pracy,
- prowadzenie długich rozmów z koleżankami i kolegami z pracy zamiast wykonywania obowiązków pracowniczych,
- realizacja w godzinach pracy spraw niezwiązanych z obowiązkami zawodowymi,
- wykorzystywanie Internetu do celów prywatnych.
Zachowania agresywne, np.:
- molestowanie seksualne w pracy,
- bójki i rękoczyny w pracy,
prezentowanie innych aktów agresji:
- plucie na ludzi, rzucanie przedmiotami itp.
Zachowania nieetyczne, np.:
- wyzywanie, obrażanie innych,
- podnoszenie głosu na dostawców, klientów,
- zrzucanie własnej winy na innych pracowników.
Absencje, np.:
- nieusprawiedliwione nieobecności w pracy,
- niewłaściwe korzystanie ze zwolnień lekarskich,
- korzystanie ze zwolnień lekarskich, aby uniknąć zwolnienia.
Nieprzestrzeganie obowiązujących norm, np.:
- spóźnianie się do pracy,
- wcześniejsz...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
- ...i wiele więcej!