Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki kierownika produkcji , Otwarty dostęp

22 grudnia 2020

NR 60 (Grudzień 2020)

Jaki content potrzebny jest firmie produkcyjnej? Angażujące treści na przykładzie branży meblarskiej

0 242

Content marketing — marketing treści, to strategia mająca na celu tworzenie oraz dystrybucję materiałów skierowanych do konkretnej grupy docelowej. Wybór tego narzędzia komunikacji umożliwia zbudowanie więzi z odbiorcami oraz wzmocnienie ich przywiązania do marki. Unikalny i merytoryczny content powinien odpowiadać na pytania i potrzeby czytelników, a finalnie dostarczać im niezbędnych informacji, które mogą przyczynić się do podjęcia decyzji zakupowej. Wyzwanie pojawia się w momencie, gdy mowa o tzw. trudnej branży, do której niewątpliwie należy sektor produkcyjny. Jak tworzyć content, który angażuje? Co powinno znaleźć się na stronie internetowej firmy produkcyjnej?

Angażuj, dziel się wiedzą, inspiruj

Dobry content przyciąga do firmy oraz oferowanych przez nią produktów lub usług, a także zachęca do powrotu. Materiały, które nie wyczerpują tematu i nie odpowiadają na pytania oraz potrzeby odbiorców, pozostają często niezauważone i nie spełniają celów założonych przez dane przedsiębiorstwo. W tzw. trudnej branży ważną rolę odgrywa strona internetowa, która nie powinna być tylko wizytówką z danymi kontaktowymi. Informacje dotyczące historii działalności, oferty, aktualności czy wykorzystywanych technologii stanowią swego rodzaju bazę wiedzy dla potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz pracowników. Na ich podstawie odbiorcy oceniają firmę i podejmują pierwszą decyzję dotyczącą tego, czy pozostaną tam na dłużej, czy będą szukać dalej. Z tego powodu warto zadbać nie tylko o aspekt wizualny strony, ale przede wszystkim o jej zawartość, łączącą elementy marketingowe, handlowe oraz merytoryczne. 

POLECAMY

Czego nie powinno zabraknąć na stronie przedsiębiorstwa produkcyjnego z branży meblarskiej?

  • Zakładki o nas – w tym miejscu znajdują się informacje o pracownikach, szczegóły dotyczące historii powstania marki, a także prezentacja wizji firmy czy kluczowych dla niej wartości i celów.
  • Sekcji FAQ – listy najczęściej zadawanych pytań oraz odpowiedzi na nie. Powinny one poruszać kwestie nurtujące klientów oraz szczegółowo przedstawiać najważniejsze informacje dotyczące zasad współpracy i oferty — terminów, materiałów, pielęgnacji czy opcji personalizacji.
  • Aktualności – które należy dodawać na bieżąco. Sekcja ta powinna zawierać m.in.: informacje dotyczące udziału firmy w targach lub wydarzeniach branżowych, przyznanych nagród, wyróżnień czy certyfikatów.
  • Bloga – czyli miejsca kluczowego względem budowania strategii content marketingowej. Znajdują się w nim najczęściej artykuły eksperckie i inspiracyjne, prezentujące najnowsze trendy, style oraz aranżacje. 
  • Miejsca dla mediów lub biura prasowego – tzw. zakładki dla mediów z danymi kontaktowymi do działu marketingu lub PR-u, bądź sekcji z materiałami marketingowymi, informacjami prasowymi czy nowościami.
  • Zakładki kariera — czyli szczegółów o aktualnie prowadzonych procesach rekrutacyjnych, wymaganiach pracodawcy oraz danych do działu rekrutacji.
  • Materiałów do pobrania — zebranych w jednym miejscu: instrukcji, tutoriali, katalogów, zdjęć czy filmów.
     
Fot. 1. Tworzenie persony w aplikacji Personnapp
Źródło: personapp.io

 

Fot. 2. Wyniki pokazujące średnią miesięczną liczbę wyszukiwań i pomysły na content – fraza: stół do jadalni
Źródło: neilpatel.com/ubersuggest/


Buyer persona, czyli kto kupuje, z kim się komunikuję

Buyer persona to model idealnego klienta z konkretnymi potrzebami i motywacją do zakupu lub zapoznania się z ofertą. Dana firma najczęściej ma kilka person, które stoją na czele wybranych grup docelowych – targetu, do którego kierowane są komunikaty. W przypadku branży produkcyjnej odbiorcy mogą dzielić się na: pracowników, klientów oraz partnerów biznesowych. Warto uwzględnić te dane przy tworzeniu archetypu idealnej persony reprezentującej daną grupę. W jaki sposób to zrobić? Porządkując informacje o cechach związanych z zachowaniem klientów oraz odpowiadając na pytania dotyczące:

  • wieku, płci oraz zawodu,
  • stanowiska i poziomu decyzyjności,
  • miejsca zamieszkania,
  • sytuacji finansowej,
  • zainteresowań,
  • czynników wpływających na zakup lub rezygnację z transakcji,
  • bieżących potrzeb oraz obaw,
  • sposobu wyszukiwania informacji,
  • korzystania z mediów społecznościowych,
  • sposobu komunikacji: spotkanie, telefon, e-mail, czat,
  • preferowanego urządzenia do zapoznawania się z informacjami: telefon, komputer, tablet,
  • ścieżki zakupowej, którą podążają.

Przy kreacji contentu ważne jest ustalenie odbiorcy komunikatu, żeby w kolejnym kroku dopasować do niego zagadnienia, na podstawie których zostaną stworzone unikalne i angażujące materiały. Zebrane dane powinny posłużyć jako baza strategii marketingowej oraz działań promocyjnych. Można je uporządkować, posiłkując się narzędziem Personapp, które bardzo dobrze odzwierciedla poszczególne etapy tworzenia person. Aplikacja podpowiada kolejne kroki oraz przykładowe pytania w formie chmurek. Narzędzie sugeruje też, które cechy warto określić na początku, są to m.in.: dane demograficzne, zachowania, cele i potrzeby.

Algorytmy Google i realni odbiorcy

Uporządkowane kwestie związane z buyer personą i grupami docelowymi stanowią podstawę do wyznaczenia słów kluczowych ułatwiających dotarcie internetowych komunikatów do odbiorców. Należy dobierać je precyzyjnie, ponieważ inne frazy wpisze w wyszukiwarkę potencjalny klient, inne dystrybutor lub kandydat na pracownika. W jaki sposób można to zrobić? Korzystając z przeznaczonych do tego narzędzi, np. Ubersuggest czy Senuto. Weryfikacja średniej miesięcznej liczby wyszukiwań danego słowa, analiza słów zależnych, grup słów czy najczęściej wpisywanych przez użytkowników pytań – to wybrane funkcje danych aplikacji. Pozwolą one określić, czego szukają odbiorcy i na podstawie zebranych danych ustalić najbardziej dopasowane frazy, które zawężą wyszukiwania i tym samym zwiększą efektywność działań.
Warto pamiętać, że treści powinny być pisane z myślą o dwóch czytelnikach − tych realnych, którzy chcą dokonać zakupu, zapoznać się z informacjami i ofertą oraz − tych wirtualnych, algorytmach Google. Umieszczenie w tekście precyzyjnie dobranych słów kluczowych oraz nagłówków zgodnych z zapytaniami wpisywanymi do przeglądarki, to klucz do zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania. W procesie kreacji nie należy jednak zapominać o elemencie merytorycznym. Najbardziej chwytliwe nagłówki nie pomogą w pozyskaniu zaangażowanych odbiorców w momencie, gdy nie będą za nimi stały wartościowe teksty. Czytelnicy są coraz bardziej wymagający, a obecna łatwość zarówno w pozyskaniu, jak i publikowaniu informacji oraz mnogość wszechobecnych komunikatów nie pomagają w wyróżnieniu się na tle konkurencji. Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia artykułu na firmowego bloga, do zakładki o nas lub do sekcji z inspiracjami? 
 

Fot. 3. Post zachęcający do zapoznania się z artykułem inspiracyjnym
 Źródło: facebook.com/BlackRedWhitePL


Dobry tekst w 4 krokach:

Krok pierwszy – unikalność. Zarówno algorytmy, jak i realni odbiorcy nie lubią czytać dwa razy o tym samym. Warto inspirować się opublikowanymi już materiałami, korzystać z wiarygodnych źródeł oraz powoływać się na nowe raporty, ale każda treść musi być unikalna.
Krok drugi – użyteczność. Wielokrotne powtarzanie tego samego tematu się nie sprawdza. Niektóre zagadnienia są warte szczególnej uwagi, ale należy dbać o ciągłe podtrzymywanie zainteresowania odbiorców i dostarczanie im ciekawych materiałów, które ich zaskoczą. Powinni dzięki nim dowiedzieć się czegoś nowego lub przekonać do zakupu.
Krok trzeci – regularność. Brak systematyczności oraz dotrzymania obietnic związanych z publikacją wpływają negatywnie na odbiór marki oraz jej wiarygodność. Nie tylko zakładka z aktualnościami musi być aktualizowana na bieżąco. Czytelnicy przywiązują się do dostarczanego im contentu, dlatego lubią mieć pewność, że gdy wrócą w wybrane miejsce, będzie na nich czekała kolejna dawka inspiracji.
Krok czwarty – różnorodność. Nikt nie lubi czytać elaboratów i tzw. ściany tekstu, ale nie oznacza to, że dobry artykuł musi być krótki. Szczególnie w przypadku tych dłuższych form należy zadbać o urozmaicenie tekstu zdjęciami lub infografikami, dzielić tekst na akapity, a także używać formatowania – wypunktowania czy pogrubienia.
 

Fot. 4. Zakładka o firmie
Źródło: szynaka.pl

 

Fot. 5. FAQ na stronie ARIS Concept
Źródło: arismebel.pl

 

Fot. 6. Blog z artykułami poradnikowymi
Źródło: meble-bogart.pl/style
...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy