Jak porozumiewać się skutecznie
Ze skuteczną komunikacją mamy do czynienia, gdy rozumiemy, co do siebie nawzajem mówimy. Niby proste i oczywiste, ale jak pokazuje życie, bardzo trudne do osiągnięcia.
Zakłócenia w procesie komunikacji są przyczyną wielu nieporozumień, a nawet konfliktów. Jeżeli nie zrozumiemy intencji rozmówcy, nasza reakcja nie będzie dotyczyć tego, co powiedział, ale tego, jak to zinterpretowaliśmy.
Umiejętne i skuteczne komunikowanie się oparte jest na pewnych zasadach. Oczywiście samo przestrzeganie zasad nie gwarantuje jeszcze stuprocentowego sukcesu, ale zdecydowanie zwiększa szansę na „dogadanie się”.
Aby skutecznie dotrzeć do rozmówcy z naszym komunikatem, powinniśmy stosować następujące zasady odnoszące się do:
- Mówienia:
- dostosuj słownictwo do tematu rozmowy, poziomu intelektualnego rozmówcy, stylu mówienia,
- dopasuj tempo mówienia, głośność,
- unikaj kończenia zdań wypowiadanych przez innych,
- nie przerywaj wypowiedzi rozmówcy,
- trzymaj się tematu rozmowy,
- unikaj negatywnych określeń typu: nie mogę, nie ma, nie wiem, nie jestem pewny, nie dam rady.
- Słuchania:
- słuchaj uważnie – skupiaj się na wypowiedzi rozmówcy,
- utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą,
- okazuj zainteresowanie tym, co mówi rozmówca,
- nie przerywaj, dopytuj o szczegóły,
- stosuj potwierdzenia: rozumiem, aha, tak, w istocie.
- Zadawania pytań:
- zadawaj otwarte pytania, aby zachęcić rozmówcę do rozwinięcia tematu,
- zachęcaj do zadawania pytań,
- zachęcaj do feedbacku.
- Zrozumienia:
- upewnij się, że wiesz i rozumiesz wszystko, co chcesz powiedzieć, zanim zaczniesz mówić,
- rób podsumowania, w celu upewnienia się, że Twój rozmówca wszystko właściwie zrozumiał,
- zadawaj pytania, aby sprawdzić, że rozmówca dobrze Cię zrozumiał.
Dbajmy o spójność przekazu. Podnosi to jego wiarygodność i zaufanie rozmówcy. Jeżeli nie ma spójności pomiędzy słowami a mową ciała, odbiorca zwykle wierzy w to, co widzi, czyli decydujące znaczenie ma mowa ciała (przekaz niewerbalny). Łatwiej jest osiągnąć spójność pomiędzy tym, co mówimy a mową ciała, gdy wierzymy w to, co mówimy, jesteśmy szczerzy i zaangażowani.
Skuteczny komunikat jest jasny, zwięzły i dopasowany do odbiorcy, np. inaczej będziemy mówić na zebraniu inżynierów, a inaczej na spotkaniu brygady roboczej na produkcji. Jeszcze inaczej podczas indywidualnej rozmowy z pracownikiem.
Wszyscy oczekują, że się ich wysłucha, dlatego słuchanie jest jedną z najwa...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
- ...i wiele więcej!