Badania nad innowacyjnością przeprowadzone przez dr. George’a Landa i Beth Jarman
Dwóch amerykańskich naukowców opracowało w latach 60. XX wieku test dla NASA, który był wykorzystywany do wyłonienia najbardziej innowacyjnych inżynierów (przypomnę, że pierwsze załogowe lądowanie na Księżycu miało miejsce w lipcu 1969 r.).
Wyniki, które otrzymywano po zastosowaniu tego narzędzia zachęciły naukowców do zastosowania go na próbie 1600 dzieci w wieku od 4 do 5 lat. Rezultaty zaskoczyły wszystkich.
Celem porównania dokonano odniesienia do wyników uzyskanych w grupie 280 tysięcy dorosłych o średniej wieku 31 lat.
W tym teście 98% 4−5-latkow uzyskało najwyższy poziom („geniusz”), podczas gdy tylko 2% 31-latków mogło się pochwalić takim wynikiem. Po kolejnych 5 i 10 latach, odpowiednio 30% i 12% (tych samych) dzieci uzyskiwało najwyższy wynik.
POLECAMY
Co takiego dzieje się z naszymi umysłami, że jesteśmy najbardziej kreatywni na długo zanim zaczniemy tej kreatywności potrzebować w życiu zawodowym?
Doktor Land twierdzi, że każdy człowiek posługuje się dwoma rodzajami myślenia. Myśleniem dywergencyjnym i konwergencyjnym.
Rożnica między nimi polega na tym, że myślenie dywergencyjne (rozbieżne) to badanie wielu możliwych sposobów rozwiązania problemu. Podczas rozwiązywania problemu podchodzimy do zagadnienia na kilku płaszczyznach na raz, nie oceniamy i nie faworyzujemy konkretnego rozwiązania. Szukamy kreatywnych, różnorodnych odpowiedzi. Myślimy w sposób nieszablonowy, poszukując skutecznych rozwiązań. W życiu codziennym tego typu myślenie towarzyszy nam w sytuacjach kryzysowych, kiedy szukamy możliwości wyjścia z nich poprzez analizowanie wszystkich możliwych dróg. W odróżnieniu od powyższego myślenie konwergencyjne (zbieżne), to poszukiwanie jednego, właściwego rozwiązania. Mamy wówczas do czynienia z gromadzeniem faktów i układaniem ich we właściwym porządku, bardzo często narzuconym. Co Ci to przypomina?
W szkole to było na przykład pisanie wypracowań według z góry narzuconego schematu czy znalezienie rozwiązania przy wykorzystaniu dotychczasowych zasobów i poznanych metod. Tutaj nie ma miejsca na kreatywność. Albo inaczej, jest miejsce na kreatywność, o ile mieści się w narzuconych ramach.
Tabela 1. Stopnie wynalazczości
Stopień wynalazczości |
|||||
Poziom |
Stopień |
Procent |