Po wprowadzeniu zmiany w organizacji pracownicy potrzebują czasu, żeby przystosować się do nowych warunków. Trwałe wprowadzenie zmian w przedsiębiorstwie zależy przede wszystkim od zaangażowania i postawy pracowników. Po wprowadzeniu zmiany warto więc diagnozować i monitorować poziom zaangażowania w zespole oraz odpowiednio na niego reagować.
Mapa zaangażowania
Mapa zaangażowania to narzędzie, które pokazuje motywację głównych uczestników zmiany. Uwzględnia różne reakcje: od bojkotowania zmiany do działań ją wspierających. Metoda ta pozwala obserwować rozwój postaw pracowników w stosunku do zmiany. Sporządzamy tabelę, w wierszach umieszczamy nazwiska członków zespołu, a w kolumnach ich poziom poparcia dla zmiany (tab. 1). W tabeli zaznaczamy obecny stan poparcia zmiany, stan pożądany oraz kierunek zmian. Jeśli pracownik ma niższe zaangażowanie, niż tego oczekujemy, musimy wzmocnić jego zaangażowanie. Z kolei, gdy zaangażowanie jest zbyt wysokie – trzeba je osłabić.
POLECAMY
Dzięki mapie całego zespołu dowiemy się, jak pracownicy zareagowali na zmianę oraz co jeszcze i w jakich obszarach musimy zrobić, aby zmienić ich nastawienie.
Członkowie zespołu |
Bojkotuje zmianę | Tkwi w miejscu |
Biernie uczestniczy w zmianie | Angażuje się w zmianę |
Prezentuje działania wspierające zmianę |
---|---|---|---|---|---|
Nowak | X | 0 | |||
Malinowska | X0 | ||||
Mazurek | X | 0 | |||
Pawlukiewicz | X0 | ||||
Michalska | 0 | X | |||
Kowalski | X | 0 | |||
Pajda | X0 |
Legenda:
X – umiejscowienie obecnej postawy uczestnika procesu zmiany
O – umiejscowienie pożądanej postawy uczestnika procesu zmiany
XO – umiejscowienie obecnej postawy jest takie jak postawy pożądanej