Toyota Way. Drogowskaz na drodze do mobilności

Z praktyki kierownika produkcji

Jak bardzo w dzisiejszym świecie potrzebne są wartości firmy? Czy udaje się budować zaangażowanie pracowników na podstawie zasad spisanych ponad dwie dekady temu? Toyota udowadnia, że solidne fundamenty tożsamości firmy, wytrwałość i pasja są kluczem do doskonałości.

Świat nieustannie się zmienia i aby nie pozostać w tyle, musimy podążać za tą zmianą, dostosowując się do otaczającego nas środowiska. Dlatego Toyota nie tylko jest  firmą produkującą samochody, lecz także staje się firmą zapewniającą mobilność dla wszystkich. W ślad za tymi zmianami również nasza filozofia, zawarta w spisanej formie pod nazwą Toyota Way, uległa zmianie, odpowiadając na potrzeby klientów i stawiając człowieka w centrum uwagi. 

REKLAMA

​​

Sakichi toyoda i jego krosna

Aby dobrze zrozumieć te zasady, musimy cofnąć się do początków. Od momentu powstania firmy naczelną zasadą Toyoty zawsze było służenie społeczeństwu poprzez wytwarzanie produktów i świadczenie usług o najwyższej jakości. Opierając się na tej zasadzie, wypracowane zostały metody, wartości oraz sposób postępowania i zarządzania biznesem, które stały się źródłem naszej konkurencyjności.
Może wyda się to nieoczywiste, ale Toyota była niegdyś lokalną firmą tkacką. Wszystko zaczęło się na początku XX w. – wówczas Sakichi Toyoda, młody wynalazca, patrząc, jak jego matka ciężko pracuje podczas korzystania z rodzinnego krosna, postanowił pomóc jej i lokalnemu społeczeństwu. Dzięki wytrwałości powstał jego pierwszy wynalazek – tzw. drewniane krosno ręczne Toyody. Charakteryzowało się tym, że można je było obsługiwać przy użyciu tylko jednej ręki, a produkcja tkaniny odbywała się o 40–50% szybciej. Zachowania Sakichiego Toyody były unikalne – mimo zajmowanego stanowiska często pracownicy mogli go zobaczyć, jak zbiera np. kłębki bawełny z podłogi czy leżące gwoździe. Ponadto dążył do ciągłego ulepszania swojego wynalazku i udało mu się to – unowocześnił swoje ręczne krosno i wyprodukował pierwsze w Japonii krosno mechaniczne, posiadające automatyczny system zatrzymania w przypadku zerwania się nitki (JIDOKA – automatyzacja pracy).
Jego osoba jest kluczem do wartości Toyota Way – to on stworzył 5 głównych zasad Toyody (maksymy Toyody), które do dziś stanowią DNA firmy. Pierwszy raz spisano je w 1935 r. i przekazano do jednostek grupy Toyota i do dnia dzisiejszego stanowią wytyczne dla wszystkich pracowników. Zasady te w ogóle nie straciły na wartości mimo upływu czasu:

  • Zawsze sumiennie wykonuj swoje obowiązki, działając na korzyść firmy i dobra wspólnego.
  • Zawsze bądź odkrywczy i kreatywny. Staraj się wyprzedzać czasy, w których żyjesz.
  • Zawsze bądź praktyczny i unikaj lekkomyślności.
  • Zawsze staraj się tworzyć ciepłą i przyjazną atmosferę w pracy, podobną do tej panującej w domu.
  • Zwracaj uwagę na sprawy duchowe i zawsze pamiętaj o poczuciu wdzięczności.

Transformacja w firmę motoryzacyjną

W latach 30. XX w. Toyota, za sprawą...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy