Test na percepcję. Kiedy „oczywiste” przestaje być proste

ACT (A)

Czy – jako szef produkcji – nie masz czasem ochoty, stojąc przed zespołem doświadczonych ludzi, zapytać „a może tym razem spróbujemy czegoś innego?”

Podczas przygotowań do sesji interaktywnej na Kongres Szefów Produkcji zawsze mnie to kusi i cieszę się, że udało mi się przekonać Krzysztofa Kurpińskiego z MAN Trucks, by znów przełamać rutynę wystąpień. Nie robimy prezentacji, nie prezentujemy danych z raportów. Coś prostszego. Coś, co każe każdemu z nas zadać sobie pytanie: czy naprawdę widzimy to samo, patrząc na te same informacje?

REKLAMA

Zaangażowaliśmy audytorium (niemal 200 osób), aby sprawdzić ich zdolności decyzyjne, ich doświadczenie, ich prawdziwą inteligencję w konfrontacji z tą sztuczną, którą część z nas dziś tak uwielbia, a reszta nienawidzi. Poddaliśmy próbie ludzkie zdolności percepcyjne i przenikliwość analityczną algorytmów. Co z tego wyszło?

Gdy liczby przestają być uniwersalne

Eksperyment był prosty. Uczestnicy otrzymali dwa obrazy z zadaniem policzenia bierek na każdym z nich. 

Pierwszy – bierki, chaotycznie rozrzucone na białym tle, ale kompletne, wszystkie widoczne, bez cieniowania, rozmycia, czy innych udziwnień. 

Drugi – zbliżenie tej samej kompozycji, ale z innej perspektywy – cienie, rozmyte tło, kompozycja z pierwszym i drugim planem, czyli trzeba zrozumieć kontekst. 

Zadanie było jedno: oszacuj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy