Rujnująca sympatia. Szczytne obietnice czy klarowność?

Leadership

Na oficjalnej stronie internetowej Netflix Jobs1 znajdziesz artykuł „Kultura Netflixa – najlepsze dzieło naszego życia”. Przeczytaj ten dokument. Koniecznie. Prawdopodobnie w niektórych momentach zatrzymasz się ze zdumieniem, bo to, co firma pisze o swoich wartościach odbiega od popularnych artykułów na temat ciepłych relacji w firmie, relacji z liderem opartej na zaufaniu czy haseł typu: „Ludzie – nasz największy kapitał” lub „Dbamy o siebie nawzajem”.

Na stronie Netflixa czytamy m.in.:

REKLAMA

  • „(…) Netflix nie jest dla każdego”2.
  • „(…) wzorujemy się na profesjonalnej drużynie sportowej, a nie na rodzinie. W rodzinie liczy się bezwarunkowa miłość. Mogą też być dysfunkcyjne, o czym wie każdy, kto oglądał Ozark lub Wednesday. Profesjonalne drużyny sportowe skupiają się natomiast na wynikach i wyborze odpowiedniej osoby na każdą pozycję, nawet jeśli oznacza to zamianę ukochanej osoby na lepszego zawodnika”.
  • „Ponieważ osoba o wysokich osiągnięciach na dowolnym stanowisku jest wielokrotnie bardziej efektywna niż przeciętny pracownik, nasz Dream Team opiera się na wynikach, a nie na starszeństwie, stażu pracy czy bezwarunkowej lojalności. Dlatego też skupiamy się na utrzymaniu kultury wysokiej wydajności”3.
  • „Oczekujemy, że liderzy będą umieli rozwijać talenty. Aby mieć pewność, że na każdej pozycji mają właściwego zawodnika, prosimy ich o zastosowanie tego, co nazywamy »testem bramkarza« – zadając sobie pytanie: »Gdyby X chciał odejść, czy walczyłbym o to, żeby go zatrzymać?« albo: »Gdybym wiedział wszystko, co wiem dzisiaj, czy zatrudniłbym X ponownie?«. Jeśli odpowiedź brzmi »nie«, uważamy, że sprawiedliwiej dla wszystkich będzie szybko się rozstać”4.
     

Kontrowersyjne? Na pierwszy rzut oka tak. Zwłaszcza, że wyjęte z kontekstu fragmenty brzmią dość brutalnie. W szerszym opisie na stronie Netflixa znajdziesz intencje, które stoją za tymi sformułowaniami. Jest tam m.in. także dbałość o zaufanie. Ale zadajmy kolejne pytanie: Czy takie sformułowania budują obraz tego, jakiego klimatu współpracy i zasad możesz się spodziewać w tej organizacji? 
Tak.
Przenieśmy to na Twoją strefę wpływu – czyli na pracę z Twoim zespołem, bo dokładnie o to chodzi w skutecznym budowaniu zespołów – o klarowność – na co stawiamy, jakie zachowania chcemy wzmacniać i doceniać, a potem spójne, konsekwentne działanie, które będzie nasze wartości realizować na co dzień. To nie jest łatwe. Niemal każdego dnia jesteś jako liderka/lider w sytuacji, w której Twój zespół kładzie na stole kartę: „SPRAWDZAM”.

Gra pozorów – w dobrych intencjach

Zmiany oznaczają zburzenie starego porządku, zmianę statusu poszczególnych osób, wejście w nową sytuację, która wymaga rozwinięcia nowych kompetencji – od wszystkich –
zarówno liderów, jak i członków zespołu. Coś będziemy robić inaczej niż do tej pory. Potrzebujemy nowych zachowań.
Pierwszy kontakt z organizacją, często obserwację rutynowego spotkania zespołu, zaczynam od skupienia uwagi na szczególnym mierniku: Na ile jest tu miło/poprawnie, a na ile szczerze?
Przykładowe dwie autentyczne sceny:

[1] Sytuacja pierwsza: „Wspólnie z X podjęliśmy decyzję, że rozstajemy się z dniem (tu pada da...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy