Dlaczego obecnie warto pisać o tym temacie? Obserwując obecne trendy, decyzje o ponownym przyjęciu pracownika będą występowały częściej niż do tej pory. W mojej opinii wpłyną na to dwie kwestie.
-
Obecna sytuacja w rekrutacji i selekcji
Już od jakiegoś czasu widać przeprzesunięcie rynku pracy w kierunku rynku pracownika. Ofert zatrudnienia jest coraz więcej i pracownicy nie boją się zmiany pracy. Z perspektywy pracodawcy oznacza to, że będzie miał mniejszy wybór wśród kandydatów, a jednym z rozwiązań, które zastosuje, będzie być może szukanie ich wśród pracowników, z którymi wcześniej się rozstał – na przykład w sytuacjach, gdy powodem zwolnienia były kwestie związane ze spadkiem zamówień lub zleceń albo po prostu pracownik sam podjął decyzję o zmianie firmy.
POLECAMY
-
Podejście samych pracowników
W literaturze dotyczącej zarządzania ludźmi modne jest opisywanie zachowań i postaw pracowników w zależności od tego, jakie pokolenie reprezentują. Nie do końca przekonuje takie „wrzucanie ludzi do jednego worka” tylko na podstawie daty ich urodzenia, jednak pewne wnioski związane z różnicą w podejściu do pracy opisywanych „pokoleń” mogą być przydatne. Obecnie najwięcej informacji dotyczy osób z tzw. generacji Y (nazywani są oni „millenialsami”), czyli pracowników urodzonych po 1980 r., a przed 2000 r. (niektórzy granicę stawiają w roku 1990 czy 1995).
Coraz częściej też mówi się o pokoleniu, które właśnie „wchodzi” na rynek pracy, czyli generacji Z. To, co łączy generacje Y i Z, to kwestia częstej zmiany pracy. Patrząc na różne dane, dowiadujemy się, że średnia zatrudnienia w pokoleniu Y to 2–3 lata pracy w danym przedsiębiorstwie, a w przypadku generacji Z prognozuje się, że pracownicy będą kilkanaście razy w ciągu swojego życia zawodowego zmieniać pracę. Taka postawa zatrudnionych osób być może spowoduje, że bardziej naturalne staną się powroty do firm, w których już wcześniej pracowały, np. po przekwalifikowaniu się czy też zdobyciu doświadczenia w innych przedsiębiorstwach, które ułatwi awans w poprzednim miejscu pracy.
Pamiętaj o tym, że choć dany pracownik był już u Ciebie zatrudniony, to jednak obecnie jest „nowy”. Dlatego warto przemyśleć, jak go ponownie wprowadzić do firmy, i tak samo jak każdej nowej osobie dać czas na pełne wdrożenie się do za...