Jeszcze do niedawna w firmach panowało przekonanie, że najlepszym pracownikiem jest osoba młoda, bez zobowiązań. Okazuje się jednak, że brak rodzinnych obciążeń ma swoje negatywne strony. Takie osoby łatwiej rezygnują z pracy, szukają nowych wyzwań u innego pracodawcy. Nie przywiązują się do firmy i trudniej wzbudzić w nich lojalność. Z kolei osoby mające dzieci wykazują się większym poczuciem odpowiedzialności oraz rozwagą w podejmowaniu decyzji, są mniej skłonne do ryzyka. Rodzina i wynikające z niej zobowiązania to ważna „kotwica”, która trzyma pracownika przy firmie. Jeśli firma go docenia i zapewnia mu zdrową równowagę między życiem zawodowym a osobistym, taki pracownik daje z siebie wszystko i pozostaje lojalny wobec firmy przez długie lata.
Sfrustrowany rodzic, który nie godzi obowiązków domowych z zawodowymi, jest narażony na większy stres i wypalenie zawodowe, co z kolei negatywnie przekłada się na realizację biznesowych celów organizacji. Działania wspierające równowagę pomiędzy życiem zawodowym a rodzinnym mają duże znaczenie dla budowania wizerunku pracodawcy i przekładają się na zdolność pozyskiwania i utrzymania pracowników, dlatego coraz więcej polskich firm podejmuje działania w tym obszarze. Można wręcz powiedzieć, że w polskich przedsiębiorstwach rozpoczął się trend na dobre traktowanie ojców i matek, zostały stworzone ogólnopolskie nagrody przyznawane organizacjom, które pomagają pracownikom spełniać się w roli rodziców i jednocześnie realizować ambicje zawodowe.
POLECAMY
Jak wynika z badania polskich przedsiębiorstw „Work-life balance. Niewykorzystany potencjał”, przeprowadzonego przez ekspertów Employer Brandingu z firmy doradczej HRK w zeszłym roku, 39% przeanalizowanych organizacji oferuje swoim pracownikom specjalne programy dla rodziców (w tym 18% realizuje programy dla matek, a 21% programy obejmujące także ojców), dodatkowo 7% firm dysponuje przedszkolami lub klubami dla dzieci zatrudnionych osób, a łącznie 46% analizowanych organizacji oferuje różne formy wsparcia rodziców i ich dzieci. To bardzo pozytywne statystyki.
Jak wspierać rodziców?
Decydując się na wspieranie rodziców oraz wdrożenie działań prorodzinnych warto wzorować się na tych, które z powodzeniem funkcjonują w wielu polskich przedsiębiorstwach, i tych wskazanych przez samych pracowników w ogólnopolskiej ankiecie. Zaskakujące jest to, że wiele z nich to działania bezkosztowe lub kosztujące niewiele. Duża część firm wykorzystuje też do ich realizacji środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, które i tak muszą być wydatkowane. Pamiętajmy, że środkami tymi dysponuje pracodawca, decydując, w ramach obowiązujących przepisów, na co je wykorzysta. Działania związane z rodzicielstwem mieszczą się w zakresie przeznaczenia tych środków określonym ustawą (ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych).