Czym właściwie jest feedback?
Jest to ciężki kawałek chleba i nie każdy opanował tę sztukę, nie mniej jednak można się jej nauczyć. O czym mowa? Feedback jest procesem przekazywania informacji dotyczącej zachowania, działania, wydajności lub postępu danej osoby czy całego zespołu. Umiejętnie stosowany i wykorzystywany jest niezwykle ważnym narzędziem w zarządzaniu efektywnością i rozwojem. Wspomaga ocenę umiejętności, postępów i efektów naszej pracy.
Feedback pozwala nam i naszym pracownikom dowiedzieć się, co robimy dobrze, a co można poprawić. Daje nam wskazówki na temat naszych mocnych stron oraz obszarów, które warto rozwijać i doskonalić. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się, jakie konkretne kroki podjąć, aby osiągać lepsze wyniki. Feedback skłania do autorefleksji, pozwala nam zastanowić się nad naszymi działaniami i osiągnięciami. Pomaga nam być bardziej świadomymi naszych zachowań i podejmowanych decyzji.
Tak jak dla nas, tak samo dla naszych podwładnych, regularna i umiejętnie udzielana informacja zwrotna może być paliwem do dalszego rozwoju, jeśli tylko postanowią z niej skorzystać.
Cel i ważność informacji zwrotnej
W zdrowych zespołach informacja zwrotna służy wzmacnianiu i korygowaniu zachowań, a nie karaniu czy wywołaniu poczucia winy. Ważne jest również równoczesne stosowanie feedbacku doceniającego. Jego moc jest nieoceniona. Umiejętność docenienia drugiej osoby za konkretne działanie to jeden z najlepszych sposobów na wzbudzenie motywacji oraz poprawy morale wśród pracowników. Docenienie to nic innego jak dostrzeżenie włożonego wysiłku. Pamiętajmy jednak, aby działać natychmiastowo i odrzucić stare zaprzeszłe przekonania typu, iż nie wolno za dużo chwalić, bo rozpuścimy. Jest dokładnie odwrotnie. Docenieni ludzie chętniej się rozwijają, a w pracę wkładają więcej wysiłku. Nieoczekiwanym zachowaniem ze strony przełożonego jest tym samym brak regularnej informacji zwrotnej. Przemilczany to niezauważony, a niezauważony to nieobecny – tak czasem czują się nasi podwładni, kiedy nie udzielamy im żadnej informacji zwrotnej. Dlatego warto doceniać, zauważać i wyrażać to w sposób jasny i otwarty.
POLECAMY
Zasady udzielania informacji zwrotnej
O ile większość z nas lubi być chwalona i z przyjmowaniem tego typu informacji zwrotnych nie będzie miała problemów, o tyle negatywny feedback może wzbudzić różne emocje, a efekt może być niezgodny z naszymi intencjami. Wa...