Zachowania pracownika są najczęściej reakcją na zdarzenia, sytuacje i warunki, jakich doświadcza w miejscu pracy. Choć w znacznej mierze mają na to wpływ także jego wewnętrzne uwarunkowania psychofizyczne oraz sytuacje z życia prywatnego, to jednak pierwsze, co należy zrobić, to przyjrzeć się czynnikom związanym bezpośrednio ze środowiskiem pracy i w miarę możliwości starać się je zniwelować.
Kolejność podejmowanych działań w przypadku pracownika konfliktowego przedstawia schemat 1.
POLECAMY
Niewłaściwe zarządzanie
Błędy zarządcze są jedną z podstawowych przyczyn pojawienia się postaw pracownika, które wyrażają się niechęcią wobec wszystkiego, co się dzieje w zakładzie pracy, i negowaniem decyzji kierowniczych. Mogą one przejawiać się na różne sposoby:
- werbalne i pozawerbalne okazywanie przełożonym i współpracownikom lekceważenia i agresji,
- podważanie zasadności poleceń,
- komentowanie decyzji kierowniczych za plecami przełożonego itd.
Każdy przypadek takiego zachowania należy analizować zarówno w kontekście pracownika, jak i jego przełożonego. Być może przełożony popełnia błędy, np. w obszarze komunikacji, motywowania, przekazywania informacji zwrotnej, które stosunkowo łatwo naprawić. Zdarza się też, że to kierownik potrzebuje wsparcia ze strony swoich przełożonych lub to w jego życiu prywatnym dzieje się coś, czego rozwiązanie wymaga czasu, a co znajduje ujście w sytuacjach zawodowych i go dekoncentruje.
Duże trudności może sprawiać pracownik nie tylko nastawiony konfrontacyjnie w stosunku do swojego przełożonego czy współpracowników, ale też taki, który z nimi rywalizuje. O ile mądry przełożony potrafi wykorzystać taką postawę w odniesieniu do współpracowników dla wzmocnienia wydolności zespołu, o tyle rywalizacja podwładnego z przełożonym jest niebezpieczna. Psuje morale zespołu, który obniża tempo i jakość pracy, co nie jest dobrze widziane przez wyższą kadrę zarządzającą. Kiedy zawiodą mediacje i dobra wola kierownika, trzeba rozważyć przesunięcie pracownika na inne stanowisko lub… podziękować mu za współpracę, bo w innym wypadku to kierownik zostanie przez swoich przełożonych odsunięty od wykonywania obowiązków.
Warunki organizacyjne
Zdarza się, że reakcje i zachowania pracownika nie wynikają z jego złej woli, ale są odpowiedzią na warunki pracy. Chodzi tu n...