Dołącz do czytelników
Brak wyników

Konflikty na hali

29 października 2020

NR 59 (Październik 2020)

Poczucie lojalności. Jak je wywołać u pracowników?

34

Sprawdzony i lojalny pracownik, który nie szuka nowej pracy co trzy miesiące i przykłada się do wykonywanych zawodowo czynności. Święty Graal czy może codzienność? Zależy od branży. W świecie produkcji mamy do czynienia z prawdziwą mnogością specjalistów. Od pracowników wykonawczych najniższego szczebla, wykonujących proste zadania na hali, poprzez techników i inżynierów, aż po specjalistów w swoich dziedzinach i kadrę kierowniczą. W zależności od umiejętności, doświadczenia i popytu na dany typ pracownika można mówić o zawodach z wysoką i niską podażą na rynku.

Bez względu jednak na to, o jakim pracowniku mowa, zazwyczaj zdecydowanie taniej jest utrzymać specjalistów już zatrudnionych niż pozyskać do pracy nowych, a następnie zweryfikować ich umiejętności w boju. Stąd lojalność pracownicza to coś, o co powinien zabiegać każdy pracodawca. Jak jednak zbudować z pracownikiem wystarczająco silną więź, by zechciał zostać z firmą na dłużej?

POLECAMY

Praca musi się opłacać

Możliwe, że tematu finansów i wypłaty nie trzeba podnosić tak często jak kiedyś. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka prawidłowości, które wynikają z zachowań szefów względem pracowników i mają wpływ na lojalność pracowniczą lub jej brak. Po pierwsze, coraz większej grupie zatrudnionych opłaca się zmienić pracę, a nie pozostać w jednej firmie na dłużej. Tendencja ta szczególnie wyraźnie rysuje się na rynku programistów i konsultantów IT oraz specjalistów wąskich dziedzin technicznych, np. elektropneumatyki itp. Dlaczego tak jest? Przy dużym popycie na niektóre umiejętności, firmy prześcigają się w oferowaniu coraz lepszych ofert pracy kandydatom, tylko po to, by przyciągnąć ich do pracy. Tymczasem rodzi to ogromną frustrację u osób już zatrudnionych. Dlaczego nowy kolega, o mniejszych umiejętnościach ode mnie i krótszym doświadczeniu w branży, na dodatek nieznający specyfiki firmy, zarabia lepiej ode mnie? Takie myśli pojawiają się prędzej czy później w głowie każdego pracownika doświadczającego podobnej sytuacji. W efekcie frustracji coraz większa grupa osób zaczyna poszukiwać pracy nęcona perspektywą lepszych zarobków. Paradoksalnie, poprawiając jakość ofert i konkurencyjność rynkową, można zaburzyć delikatny układ pomiędzy pracownikiem a pracodawcą i stracić osoby, które od lat pracują w firmie i dla rekrutów stanowią istny wzór do naśladowania. Warto więc wypośrodkować uwagę poświęconą osobom nowym i tym, którzy są na pokładzie od dłuższego czasu. Koszty rekrutacji są bardzo wysokie, a dobry system waloryzacji wynagrodzenia pozwoli na utrzymanie najbardziej wartościowych talentów. 
Drugim niezwykle ważnym tematem, który warto poruszyć w kontekście wypłat pracowników, jest równość płci. Wiele lat minęło od czasów, w których kobiety nie znajdowały zatrudnienia w produkcji. Panie spotkać można nie tylko w administracji, lecz także w sprzedaży czy rekrutacji. Prym wiodą w logistyce, a nie brakuje ich także w halach produkcyjnych. Czy istnieje więc powód, dla którego kobieta miałaby zarabiać mniej na danym stanowisku niż mężczyzna? Jeśli ich dostępność, kompetencje i umiejętności oraz doświadczenie są porównywalne – nie. Tymczasem z danych na 2016 rok wynika, że luka płacowa w Polsce wynosiła wówczas 7,2%. Po skorygowaniu tej wartości o wykształcenie, doświadczenie oraz mikroprzedsiębiorstwa, szacuje się, że różnica pomiędzy wypłatą statystycznego mężczyzny i kobiety na tym samym stanowisku może wynosić aż 20–30% [1]. 
Czy kobiety zatrudnione w przedsiębiorstwie zdają sobie sprawę z faktu, że ich koledzy zarabiają lepiej, niejednokrotnie za tę samą lub nawet mniej efektywną pracę? [3] Oczywiście! 
Czy wpływa to pozytywnie na ich lojalność i zaangażowanie? Nie. Wynagrodzenia są w firmach tajemnicą poliszynela, mimo zakazu dzielenia się takimi informacjami ze współpracownikami często obecnego w regulaminie. Aby uniknąć oskarżenia o mizoginizm, warto pójść szlakiem przetartym przez duże korporacje. Określają one konkretną wysokość wynagrodzenia na danym stanowisku oraz wyznaczają schematyczne ścieżki kariery, dzięki czemu łatwiej każdego pracownika traktować tak samo. 

Motywacja to nie tylko pieniądze

To z kolei może prowadzić do zgoła innych problemów. Traktowanie każdego tą samą miarą może spowodować przeoczenie niektórych talentów. Nie każdy pracownik jest dobry w ten sam sposób lub ma te same przymioty. Każdy człowiek jest inny, każdego też motywuje co innego. Inne priorytety będzie miała mama z dzieckiem, inne młoda kobieta pracująca na swoje dobre imię, jeszcze inne mężczyzna w okolicach pięćdziesiątego roku życia, który poszukuje powiewu nowości w życiu zawodowym. Lojalność wynika z motywacji, a motywacja z całego szeregu drobnych rzeczy, które otaczają pracownika na co dzień. Dobry szef wie, co sprawia, że jego poszczególni podopieczni z uśmiechem przychodzą do pracy. Wie i wykorzystuje to, dzięki czemu zyskuje i człowiek, i firma. Pochwała, dodatkowe wolne, elastyczny czas pracy, służbowy sprzęt, większy zakres odpowiedzialności – każdemu pracownikowi zależy na czymś innym. Warto więc poznać dobrze swoich pracowników, aby czuli, że nie tylko im zależy na pracy, lecz także pracy na nich.

Szacunek przełożonego – klucz do sukcesu

Szeroka wiedza szefa o pracownikach i jego żywe zainteresowanie ich losem to jeden z objawów szacunku – podobnie jak odpowiednie wynagrodzenie. Szacunek zaś to coś, na czym zależy każdemu. Nikt nie lubi czuć się pominiętym, czy gdy nim pomiatają. Złota zasada managementu brzmi: chwal publicznie, karć prywatnie. Trudne komunikaty niosące krytykę czy niezadowolenie z efektów pracy należy przekazywać bezpośrednio pracownikowi na osobności. Pozytywne informacje, pochwały można z kolei wygłaszać przy współpracownikach danej osoby, pamiętając przy tym, aby nie faworyzować jednych kosztem drugich. Jedną z rzeczy najczęściej podkopujących lojalność pracownika do firmy jest dowiedzenie się od osoby trzeciej, że szef nas krytykuje. Zgodnie z Kodeksem pracy pracownik ma obowiązek dochować lojalności względem pracodawcy – dbać o dobre imię firmy, jej mienie, wizerunek i ogólnie pojęty interes [3]. Pracodawca ma wobec pracownika wiele obowiązków, pozornie lojalność także jest jednym z nich. Zwolnienie pracownika zatrudnionego na umowę o pracę nie powinno być łatwym zadaniem. W praktyce jednak jest. Tym bardziej okazywanie szacunku pracownikowi, dbanie o jego dobrostan i rozwój są mile widziane i cenione. 

Zgrany zespół, czyli rozmowa przy kawie

Praca to jednak nie tylko relacja szef–pracownik. Gros czasu spędzamy w towarzystwie współpracowników, budując swoistą sieć zawodowych relacji. To, z kim działamy na co dzień, z kim spędzamy czas i gawędzimy, decyduje o poziomie zadowolenia z pracy. Ambitny zespół przyciąga ambitnych specjalistów, kiepski – zrazi każdego, nawet najlepszego pracownika. Dobieranie personelu to jedno z najtrudniejszych zadań spoczywających na barkach pracod...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy