W tym artykule chciałabym przyjrzeć się z jednej strony temu, jakie wnioski wynikają z badań rynku pracy – jak sami zatrudnieni widzą sytuację i co jest dla nich ważne, a z drugiej strony – na podstawie moich rozmów z praktykami, szefami różnych szczebli zarządzania – jakie dla nich kwestie są najważniejsze w zarządzaniu w obecnej rzeczywistości. Porównanie tych dwóch punktów widzenia to dla mnie stworzenie obrazu współczesnego pracownika i wyłonienie wniosków z tego obrazu wynikających: jak wykorzystać tę wiedzę w codziennej pracy z ludźmi? Jak skuteczniej zarządzać swoim zespołem?
Warto o tym myśleć, bo niezależnie od zmieniającej się rzeczywistości zaangażowani pracownicy to podstawa sukcesu każdej organizacji. Od nich zależy efektywność firmy i osiąganie celów biznesowych. Dlatego też warto zadawać sobie pytania o to, czy jako kierownik wiesz, jakie są oczekiwania i potrzeby Twoich ludzi. Czy umiesz dostosować się do zmieniającej się sytuacji?
POLECAMY
Co mówią badania? Jaki można naszkicować obraz pracownika w 2022 roku?
Do moich przemyśleń posłużę się badaniem, które co roku pojawia się na naszym rynku. Jest to badanie „Randstad Employer Brand Research”, w którym firma Randstad, czyli agencja zatrudnienia, pyta pracowników o ich oczekiwania względem pracodawców. Głównym celem badań jest ocena marki pracodawcy, ja jednak skupię się na tej części, gdzie w największym stopniu wyłania się obraz pracownika, poprzez jego opinie czy wprost oczekiwania wobec pracodawców. Przyjrzymy się ważnym dla pracowników aspektom zatrudnienia. Te badania są prowadzone w różnych krajach, ja przedstawię wnioski dotyczące przede wszystkim pracowników zatrudnionych na naszym rynku, ale ciekawych szerszego spojrzenia zachęcam do przejrzenia całego raportu. W tym roku bardzo szczegółowo przyjrzałam się temu opracowaniu i na początek mam dwie refleksje. Badania dotyczą pracowników zatrudnionych w Polsce, w różnych regionach. Aż 59% badanych reprezentuje tzw. region centralny, czyli województwa: mazowieckie, łódzkie i świętokrzyskie. Dla mnie jest to już pierwszy wniosek – myślę, że omawiając obraz pracownika, warto pamiętać, że inaczej wygląda jego postawa wobec pracy w zależności od regionu – czasami to, co pokazuje statystyka, w Twojej firmie niekoniecznie się sprawdzi. W dal...