Dołącz do czytelników
Brak wyników

Okiem inspektora

9 marca 2022

NR 67 (Luty 2022)

Kultura Lean

Kiedy po raz pierwszy usłyszy się o koncepcji Lean, można pomyśleć, że oferowane przez nią rozwiązania są oczywiste i powinny być jasne dla wszystkich. Wystarczy tylko przeprowadzić szkolenia, zapoznać pracowników z kilkoma wybranymi narzędziami, aby w konsekwencji ogłosić, że w organizacji korzysta się z Lean. Jednak używanie metody 5S, 5xWhy czy też korzystanie z idei siedmiu lub ośmiu strat w żadnym wypadku nie oznacza, że mamy do czynienia z leanową organizacją. Dopiero wypracowanie kultury Lean, która jest zupełnie inna niż w zachodnim stylu zarządzania, sprawia, że organizacja może z pełną odpowiedzialnością nazywać siebie Lean.

Czym jest Lean?

W wielu książkach, podczas webinarów i szkoleń czy też na wykładach poświęca się miejsce na Lean. Zazwyczaj jest to niewystarczające, gdyż jest to bardzo szeroki temat. Jednak z tego względu, że ogromny dostęp do informacji jest współcześnie powszechny, w niniejszym tekście nie znajdziesz szczegółowego wyjaśnienia, czym jest Lean. Mówiąc krótko, Lean Management, Lean Manufacturing to koncepcja zarządzania polegająca na eliminacji marnotrawstwa. Tyle, jeżeli chodzi o definicję i jej założenia. Niestety definicję tę każdy rozumie na swój sposób i bardzo często mamy do czynienia z kompletnym niezrozumieniem owej idei.
Większość osób stykających się z Lean zapoznaje się z narzędziami, metodami, jednak nie zgłębia całościowo owego zagadnienia i całkowicie pomija element kultury Lean, która jest fundamentem istnienia tej koncepcji.

Rozwijanie kultury Lean

Lean to wytwarzanie wartości przy coraz niższych kosztach, mniejszej przestrzeni, krótszym czasie, mniejszym wysiłku i mniejszej liczbie błędów. Natomiast myślenie w kategoriach Lean to w pierwszej kolejności zadawanie sobie pytania, w jaki sposób możemy lepiej wykonać pracę, zrozumieć i rozwiązać problem i w pełni zaspokoić potrzeby klienta, a dopiero potem zastanawianie się, w jaki sposób ograniczyć zasoby. Niestety bardzo często mamy do czynienia z odwrotną sytuacją – celem jest obniżenie kosztów i dążenie do wykonywania tej samej pracy taniej, a następnie myśli się o potrzebach klientów. Dlatego właściwym podejściem dla kultury Lean jest traktowanie zaspokojenia potrzeb klienta jako celu organizacji. Kultura Lean to również świadomość oraz praktykowanie tzw. prawdziwej północy, czyli długoterminowej wizji, która jest w głowie każdego pracownika i wyznacza kierunek jego działania. Warto poznać, jaka jest prawdziwa północ w firmie Toyota Motor Corporation, aby zrozumieć jej znaczenie:

POLECAMY

  • zero defektów;
  • 100% dodanej...

Pozostałe 970% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy