Kształtowanie zaangażowania pracowników produkcji

Okiem inspektora

Każdy pracodawca chciałby mieć zaangażowanych, zmotywowanych, wydajnych i usatysfakcjonowanych pracowników realizujących cele firmy. Niestety nie wystarczy zatrudnić dobrego „fachowca”, aby mieć dobrego pracownika. Nawet najwyższe kwalifikacje nie przełożą się na efekty, gdy pracownik przychodzi zniechęcony „odbębnić” dniówkę. Myślenie, że sam fakt zatrudnienia pracownika i wypłaty mu wynagrodzenia będzie zachęcał pracownika do pracy, jest błędne.

Rodzi się więc pytanie, czy są sposoby na to, by skutecznie zachęcać pracowników do „dobrej roboty”? By dawali od siebie więcej niż minimum i by przychodzili do pracy chętnie i jeszcze byli zadowoleni? Owszem, są. Problemem jest to, że nie ma złotego środka, który sprawdzi się zawsze i w każdym przedsiębiorstwie. Inną sprawą jest to, że wymaga to ze strony pracodawcy stałego działania. Konsekwencja i cierpliwość to klucz do sukcesu.
 

REKLAMA

​​

Schemat 1. Model zaangażowania


[1] Czym jest zaangażowanie?

Według Słownika Języka Polskiego PWN zaangażowanie to postawa osoby, która jest przekonana o słuszności określonych działań albo celów i zdecydowanie dąży do ich zrealizowania lub osiągnięcia, poświęcając temu wiele czasu, sił i energii.
Zaangażowany pracownik to taki, który koncentruje się na swojej pracy, jest dobrze (nawet entuzjastycznie) nastawiony do jej wykonywania oraz realizuje stawiane przed nim cele biznesowe w większym zakresie, niż jest to niezbędne. Swoją pracą działa w interesie przedsiębiorstwa.
W przypadku zaangażowania pracowniczego mamy do czynienia z dwoma poziomami zaangażowania:

  • organizacyjnym, polegającym na:
  • identyfikacji pracownika z przedsiębiorstwem,
  • wierze w wartości i misję organizacji,
  • lojalności wobec przedsiębiorstwa,
  • poczuciu przynależności do organizacji,
  • chęci długoterminowego zatrudnienia;
  • w pracę, przejawiającym się:
  • wysoką jakością wykonywanej pracy, często ponad wymagane standardy,
  • czerpaniem satysfakcji z wykonywanych obowiązków,
  • wychodzeniem z inicjatywą,
  • gotowością poświęcenia wolnego czasu na pracę.

Zaangażowany pracownik przynosi wiele korzyści pracodawcy:

  • buduje employer branding: ma wpływ na postrzeganie pracodawcy przez interesariuszy zewnętrznych – pozytywnie mówi o swojej firmie;
  • obniża poziom rotacji – pracownik wiąże swoją przyszłość zawodową z firmą, a to oznacza oszczędność na kosztach rekrutacji i wdrożenia nowych pracown...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy