Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

24 października 2018

NR 47 (Październik 2018)

Jak budować zaangażowanie nowych pracowników?

0 16

Mimo nieprzerwanego rozwoju zaawansowanych technologii nadal to pracownicy, a nie roboty czy maszyny, tworzą to, co najważniejsze. Dzięki pracownikom firma może podnosić efektywność pracy i wydajność wszystkich procesów.


Branża produkcyjna jest specyficzna. Wszystkie zadania wykonywane przez pracowników w hali produkcyjnej są powtarzalne. To i dodatkowo niejednokrotnie szybkie tempo pracy nakładają na pracodawcę konieczność pełnego wykorzystania zasobów, które wpłyną na wzrost zaangażowania pracowników. Nie chodzi tu tylko o motywację finansową, która jest bardzo ważna, ale również o szczególne zwrócenie uwagi na motywację pozafinansową.

Motywacja finansowa to przecież nie wszystko. Regularnie prowadzone na całym świecie badania pokazują globalny kryzys zaangażowania pracowników. Świadczy to o tym, że musimy zrobić, co tylko w naszej mocy, aby nowo zatrudnione osoby od początku identyfikowały się z organizacją. Pracownik może być zadowolony z pracy z Tobą, ale nie zmienia to faktu, że jest tylko człowiekiem, który zawsze może myśleć, że trawa jest bardziej zielona po drugiej stronie.

Co zrobić, by pracownicy utożsamiali się z kulturą i celami przedsiębiorstwa, chętnie podejmowali wysiłek na rzecz firmy i – co najważniejsze – chcieli w niej pozostać? Musimy działać – od samego początku.

Po pierwsze – rekrutacja

Kluczowy jest dobór pracowników do stanowiska pracy z uwzględnieniem ich predyspozycji do wykonywania danego zawodu. Z uwagi na pracę ze specjalistycznym sprzętem nie może ona być wykonywana przez każdego i należy spełnić pewne ściśle określone warunki. Praca fizyczna wymaga niekiedy długotrwałego przebywania na świeżym powietrzu, odkrytej przestrzeni. Często potrzebne jest również wykonywanie zajęć wymagających dużego wysiłku fizycznego. Niewątpliwie istotna jest pasja oraz chęć wykonywania danego zawodu.

Pierwsze dni w pracy to wyzwanie nie tylko  dla nowo zatrudnionej osoby, lecz przede wszystkim dla firmy, która tę osobę przyjmuje. Doświadczenie wielu przedsiębiorstw, jak również badania pokazują, że do pełnej aklimatyzacji nowego pracownika  w środowisku pracy potrzeba mniej więcej trzech miesięcy – to czas, po którym pracownik zdecyduje, czy będzie chciał kontynuować współpracę z firmą,  czy też zrezygnuje. 

Stabilność zatrudnienia oraz klarowność tego, co nas czeka

Tym, co utrzymuje pracownika w organizacji, jest poczucie stabilności gruntu. Forma zatrudnienia ma tutaj bardzo duże znaczenie. W trakcie współpracy często okazuje się jednak, że bardzo ważny jest również czynnik przewidywalności. Czy zespół wie, czego oczekuje przełożony? Czy ustalamy realne do osiągnięcia normy, jakie pracownicy muszą wykonać? Czy istnieją jasne zasady przyznawania premii? Czy ludzie mają świadomość tego, czego nie akceptuje ich lider, i jakie są związane z tym negatywne konsekwencje? 

Skuteczny onboarding

Warto zadbać o to, aby proces adaptacji był przeprowadzony profesjonalnie. Pierwsze dni w pracy to wyzwanie nie tylko dla nowo zatrudnionej osoby, lecz przede wszystkim dla firmy, która tę osobę przyjmuje. Doświadczenie wielu przedsiębiorstw, jak również badania pokazują, że do pełnej aklimatyzacji nowego pracownika w środowisku pracy potrzeba mniej więcej trzech miesięcy – to czas, po którym pracownik zdecyduje, czy będzie chciał kontynuować współpracę z firmą, czy też zrezygnuje. Ważne jest zapewnienie mu dogodnych warunków pracy oraz sprawne wprowadzenie w nowe obowiązki. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że od jakości procesu wdrażania nowego pracownika jest uzależniona jego późniejsza efektywność w pracy. Każdy źle przeprowadzony onboarding skutkuje brakiem motywacji do pracy nowej osoby, większą liczbą popełnianych przez nią błędów, a w końcowym efekcie – zwiększoną fluktuacją kadry. 

W trosce o dobre samopoczucie osób stawiających pierwsze kroki w nowym miejscu pracy niektóre firmy oferują im wsparcie w postaci opiekuna, tzw. buddy’ego. Jest to kolega z pracy pełniący funkcję pomocnika, na którego nowy pracownik może liczyć w każdej sytuacji. Najlepiej, jeśli proces ten trwa przez cały okres próbny, wtedy nowo zatrudniony pracownik czuje się pewniej. Opiekun pomaga nowicjuszowi wdrożyć się w nowe środowisko pracy. Oczywiście przełożony obserwuje również, czy ta osoba działa na korzyść pracownika, czy rzeczywiście pomaga w zapoznaniu ze specyfiką pracy i strukturą firmy w sposób przyjazny, zapewniając tym samym komfort i poczucie wpływu. Kluczowy jest tutaj dobór odpowiednich, nadających się do tego komunikatywnych, otwartych, mających czas i chcących to robić osób. Oddelegowanie do takich zadań pracowników na siłę przyniesie odwrotny efekt końcowy.

Kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązek zapewnienia przeszkolenia pracownika w zakresie BHP. Szkolenie wstępne dzieli się na instruktaż ogólny oraz stanowiskowy, który przeprowadza osoba kierująca pracownikami przed dopuszczeniem nowo zatrudnionego do wykonywania pracy na określonym stanowisku. W praktyce niestety niewielu pracodawców i osób kierujących pracownikami wypełnia swój obowiązek w zakresie prowadzenia instruktażu stanowiskowego. Często takie osoby nie mają wiedzy o sposobie przeprowadzenia takiego szkolenia. Brak świadomości tego, jak istotny jest instruktaż stanowiskowy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy