Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki kierownika produkcji

12 grudnia 2019

NR 54 (Grudzień 2019)

INNOWACYJNA STOLARKA 4.0

112

Za nami Wystawa Innowacji, która odbyła się podczas Targów Warsaw Home/Warsaw Build w Nadarzynie. Przy tej okazji zadaliśmy sobie pytanie o to, jakie procesy produkcyjne stoją za innowacyjnymi rozwiązaniami produktowymi i czy technologie przemysłu 4.0 mają z tym coś wspólnego. 

Przemysł 4.0


Przemysł od lat podąża w kierunku organizacji produkcji, w której wszystkie procesy są zoptymalizowane i wzajemnie od siebie zależne. Dzięki zaawansowanym, inteligentnym powiązaniom zakłady osiągają maksimum wydajności i jakości przy jak najmniejszym wykorzystaniu pracy ludzkiej. Najnowsze technologie pozwalają na dużą elastyczność produkcji oraz na indywidualizację zamówień. Stwarzają możliwość przejścia do kolejnego etapu technologicznego rozwoju określanego jako czwarta rewolucja techniczna lub przemysł 4.0. Termin „rewolucja przemysłowa” odnosi się do przełomowych osiągnięć technologicznych, które spowodowały znaczące przemiany w strukturze i organizacji produkcji. Pierwsza rewolucja rozpoczęła się w XVIII w. wskutek upowszechnienia napędu parowego w maszynach i pojazdach. Dało to impuls do powstania produkcji na skalę przemysłową i przyczyniło się do rozwoju transportu. Druga rewolucja przemysłowa odbyła się w drugiej połowie XIX i w początkach XX w. i była efektem wdrażania w fabrykach linii do produkcji seryjnej. Najbardziej znaną stworzył w 1913 r. Henry Ford. Trzecia rewolucja zaczęła się w latach 70. XX w. i wiąże się z upowszechnieniem komputerów, informatyzacją oraz automatyzacją przemysłu. Obecnie wchodzimy w czwartą rewolucję przemysłową. Jej filary to tzw. internet rzeczy (IoT, Internet of Things) czy przemysłowy internet rzeczy (IIoT, Industrial Internet of Things), umożliwiające globalny dostęp do 
danych, urządzeń i maszyn, oraz tzw. inteligencja maszynowa, prowadząca do pełnej autonomizacji procesów produkcyjnych. Inteligentne fabryki mają umożliwić przeprowadzenie niemal całego procesu produkcyjnego z minimalnym udziałem ludzi. Ich samodzielna działalność obejmuje m.in. przetwarzanie materiałów na liniach produkcyjnych, komunikację między maszynami i produktami, automatyczny transport wewnętrzny, robotyzację procesów, zastosowanie technologii druku 3D, a także wykorzystanie chmury obliczeniowej do składowania i obróbki danych oraz komunikację z klientami. Możliwe mają być także autonomiczna reakcja na zmiany rynkowe oraz dostosowanie produkcji do nowych potrzeb. Masową produkcję ma zastąpić masowa personalizacja, co oznacza znaczny wzrost elastyczności wytwarzania i zmianę modelu relacji producenta z konsumentem. Dzięki wizualizacji w rozszerzonej rzeczywistości klient ma szansę „zobaczenia” produktu w swoim domu, ma też większy wpływ na parametry zamawianego produktu. Spersonalizowane wyroby stają się lepiej dopasowane do jego życzeń. Standardowa masowa produkcja „na magazyn” zostaje wyparta przez jednostkową, spersonalizowaną. 

Czwarta rewolucja nie dzieje się nagle, zmiany te zachodzą stopniowo – dotyczy to również w branży stolarki. Do zakładów wprowadzane są systemy zarządzania produkcją, które zbierają automatycznie dane podczas bieżącej eksploatacji, następnie analizują i przedstawiają je osobom zarządzającym. Pozwala to na szybkie rozpoznanie odstępstw od zaplanowanego przebiegu procesu, analizę czasu produkcji i indywidualną jego optymalizację. 

Z tych danych kierownictwo może korzystać na komputerze stacjonarnym, tablecie, laptopie bądź smartfonie. Wkrótce jednak system informatyczny będzie mógł zarządzać ludźmi i maszynami bez żadnej ingerencji kierownictwa fabryki, a ponadto samodzielnie reagować w przypadku sytuacji zagrażających wykonaniu planu lub też nadzorować obieg dokumentów i informacji w ramach firmy. Programy zarządzające korzystają z internetowej chmury, dzięki czemu dane są dostępne dla każdego uprawnionego, niezależnie od miejsca, w którym on się znajduje. Coraz więcej producentów decyduje się na usługi zdalnego serwisu, który jest możliwy dzięki połączeniu serwisanta z maszyną klienta poprzez internet. W ten sposób może diagnozować usterki oraz skorygować parametry pracy maszyny na odległość.

Za jedną z najbardziej klientocentrycznych w branży uważana jest fabryka bram, ogrodzeń i okien Wiśniowski. W szczególności dotyczy to działu produkcji ogrodzeń, w którym wdrożono procesy umożliwiające masową personalizację produktów. Wytwarzanie bram, w tym sterowanie pracą robotów, odbywa się automatycznie na bazie zamówień składanych przez klientów. Pozwala to wysoce spersonalizować produkcję, czyli prowadzić ją zgodnie z oczekiwaniami konkretnego nabywcy. Zapisane w systemie zarządzania ERP zamówienie jest automatycznie zamieniane na program dla robotów przemysłowych. System sam konfiguruje się do procesu spawania produktu zgodnego ze złożonym zamówieniem. W zakładzie wykorzystywane są roboty spawające, poruszające się po torze jezdnym. Mogą spawać jednocześnie jedną bramę o dużych gabarytach lub pracować niezależnie, wykonując różne bramy w tym samym czasie. 


Innowacje 4.0


Podstawą sukcesu rynkowego jest odpowiednia identyfikacja kluczowych potrzeb nabywców, a zapewnienie komplementarnej oferty, atrakcyjnej estetycznie i funkcjonalnie z szeregiem innowacyjnych rozwiązań, to zadanie dla lidera rynku. Taką spójną i co najważniejsze komplementarną kolekcją jest linia Wiśniowski Concept, w której znaleźć można bramy, ogrodzenia, drzwi wejściowe oraz okna. Coraz bardziej istotna z punktu widzenia użytkownika jest możliwość zdalnej kontroli nad urządzeniami i elementami stolarki znajdującymi się w domu i wokół niego. Funkcja smartCONNECTED w produktach marki Wiśniowski pozwala sterować bramą garażową z telefonu – z aplikacji lub komendą głosową. Okna Primo – trwałe, o parametrach termoizolacyjnych – i drzwi Creo – o podwyższonej ochronie przeciwwłamaniowej w klasach RC2 i RC3 z czytnikiem biometrycznym – stanowią kom...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy