Niemal każdy menedżer słyszał o feedbacku. Nawet jeśli nie został przeszkolony z technik dawania informacji zwrotnej, sam na pewno otrzymał ją ze strony przełożonych.
Czy jest to narzędzie służące do motywowania podwładnych, czy też sposób na korektę zachowań, który niszczy pewność siebie u ocenianej osoby? Przyjrzyjmy się informacji zwrotnej w pracy menedżera produkcji i zwróćmy uwagę, co się sprawdza w jego ramach, a co nie.
Rodzaje feedbacku
Informacja zwrotna jest (a może raczej powinna być) traktowana jako jeden z elementów motywowania pracowników. Oczywiście ma służyć również do komunikowania korekty zachowań niepożądanych w pracy, ale i to powinno się odbywać w poczuciu, że korekta przynosi korzyści osobie otrzymującej taki komunikat. Oto trzy obszary, do jakich możemy używać informacji zwrotnej:
POLECAMY
- wykazanie pozytywnych działań pracownika,
- wykazanie obszarów do rozwoju pracownika,
- wykazanie obszarów do korekty.
Kiedy w teorii opisujemy jakiś model z zakresu zarządzania, komunikacji lub motywacji, wygląda to pięknie. W rzeczywistości wiemy, że informacja zwrotna wiąże się zazwyczaj z krytyką i wytykaniem błędów przez osobę oceniającą naszą pracę. Co więcej, często dochodzi do tego na forum, przy innych członkach zespołu, a jeszcze gorsze jest to, że w takich momentach wracają do nas wspomnienia… ze szkoły.
Czy jest ktoś, kto nie doznał albo nie był świadkiem publicznej krytyki w szkole? Uczeń, który choć raz stał przed całą klasą przy tablicy i nie znał odpowiedzi na pytanie nauczyciela lub nie potrafił zapisać na tablicy odpowiedniego wzoru, wiedział, że już nigdy nie będzie chciał wrócić do takiej sytuacji. W ten oto sposób od najmłodszych lat rodził się w nas strach przed przynajmniej dwiema rzeczami: wystąpieniami publicznymi oraz oceną innych. Ilu uczniów słyszało jeszcze w takiej chwili ocenę swojej osoby („jesteś nieukiem”, „jak zwykle nieprzygotowany”, „nie znasz odpowiedzi na najprostsze pytania!”) – tego nie wie nikt. Słowa i publiczna krytyka zostawiają w nas śla...