Bardzo ważnymi elementami funkcjonowania organizacji są kompetencje kierownika w zakresie sprawowania władzy. Sposób, w jaki przewodzi grupie, wpływ, jaki wywiera na pracowników, sposób, w jaki motywuje do pracy i napędza ich działania – to wszystko ma bezpośredni wpływ na to, jak szef wraz z całą organizacją postrzegani są przez pracowników, a w konsekwencji – jakie wyniki są osiągane. Można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że każdy przedsiębiorca marzy o pracownikach, którzy z przyjemnością będą przychodzić do pracy, wykazywać się poświęceniem i dążyć do jak najlepszych wyników. W tym momencie warto sobie zadać pytanie: w jaki sposób przewodzić grupie pracowników, aby osiągnąć założone cele?
Literatura oraz praktyka zarządzania wśród licznych stylów kierowania wysuwają dwie główne propozycje podejścia do przewodzenia – są nimi dominacja oraz prestiż.
POLECAMY
Dominacja
Przewodzenie przez dominację polega na wykorzystaniu swojego stanowiska, władzy i presji. Przełożony charakteryzujący się tym stylem przewodzenia wydaje rozkazy, często nie liczy się ze zdaniem pracowników, jest surowy i wymagający. Cele i sposoby ich wykonania są narzucane z góry, a motywatorami częściej są kary niż nagrody. Styl ten może być zauważalny w organizacjach o strukturach smukłych (pionowych), zwłaszcza w przypadku dużych różnic w hierarchii między osobami na wyższych stanowiskach a osobami na samym dole. Występuje również w przedsiębiorstwach o dużej liczbie pracowników i tych,...