Co to znaczy być świadomym menedżerem?
Pewnie rad może być wiele. Ja skupię się w tym artykule na doświadczeniach – i tych praktycznych, na podstawie współpracy z menedżerami – i wynikających z rozważań na temat zarządzania w literaturze. Zabiorę Was w podróż od lat 90. XX w.
do dziś. Co się zmieniło, a co jest stałe? Liczę, że te rozważania pomogą Wam w bardziej świadomy sposób zarządzać swoimi ludźmi/zespołami, a przy okazji będą konkretnym krokiem w doskonaleniu się w roli menedżera.
Lata 90. XX w. – z czego warto korzystać do dziś
Od wielu lat, szkoleniowo i w ramach różnych konsultacji, pracuję z szefami niższego i średniego szczebla zarządzania. W praktyce – śledzę zmiany w spojrzeniu na rolę i zadania osób zarządzających w firmach. Jednocześnie przyglądam się temu, jak rolę menedżerów czy też liderów opisuje literatura na temat zarządzania.
Świetnie pamiętam pierwszą pozycję na rynku wydawniczym, która przykuła moją uwagę. Była to pozycja Kierowanie Jamesa Stonera i Charlesa Wankela, wydana w 1992 r. przez Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. Dla mnie była to pierwsza publikacja – bardzo szeroko i z różnej perspektywy – opisująca rolę szefa. Wiele wskazówek jest cennych do dziś. Tamten czas niemalże zaraz po przełomie lat 80. i 90., to czas prywatyzacji firm i często przejmowania zarządzania (szczególnie na najwyższych szczeblach) przez osoby z różnych krajów i co za tym idzie różnych kręgów kulturowych: także w zarządzaniu pracownikami. A przede wszystkim czas, gdy zarządzaniu ludźmi zaczęto przyglądać się w sposób świadomy.
To, co do dziś pamiętam z tej pozycji (i wykorzystuję w pracy z młodymi stażem przełożonymi), to kwestia trzech rodzajów umiejętności kierowniczych i ich wagi w zależności od szczebla zarządzania.
Autorzy po pierwsze zwracają uwagę na następujące kompetencje:
POLECAMY
- Techniczne – wiedzę fachową dotyczącą obszaru, którym szef zarządza.
- Społeczne – szeroko pojęte kwestie komunikowania się z innymi oraz umiejętność współpracy w zespole.
- Koncepcyjne – umiejętności związane z koordynowaniem działań pomiędzy zespołami, spojrzenie na interes całej firmy, nie tylko przez pryzmat jakiegoś jednego, konkretnego zespołu.
Po drugie pokazują, na jakich szczeblach zarządzania i w jakim stopniu te umiejętności są potrzebne.
...