Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki kierownika produkcji

16 maja 2018

NR 40 (Sierpień 2017)

Co pogarsza efektywność?

0 982

Wielozadaniowość, umiejętność kreatywnego działania w zespole i praca z wykorzystaniem burzy mózgów – takie jeszcze do niedawna były główne wytyczne w procesie rekrutacji. Dziś już wiemy, że żadna z tych metod pracy nie wspiera efektywności, lecz ją pogarsza.

Pobudzanie kreatywności i efektywności pracowników staje się coraz większym wyzwaniem dla wielu organizacji. Twórcze działanie jest przydatne na większości stanowisk pracy, ponieważ w praktyce to nic innego niż „zdolność człowieka do w miarę częstego generowania nowych i wartościowych wytworów (rzeczy, idei, metod działania itd.)”1. Problemem od wielu lat zajmują się także naukowcy, badając zjawiska, które pobudzają lub ograniczają działanie naszego mózgu, a tym samym wpływają na efektywność podejmowanych działań. W artykule przyjrzymy się dwóm z badanych przez nich zjawisk: mono- i multitaskingowi (czyli jedno lub wielozadaniowości) oraz brainwritingowi (czyli specyficznej formie „burzy mózgów”). 

Monotasking kontra multitasking

„Mam podzielną uwagę, a koncentracja na wielu zadaniach nie sprawia mi kłopotów” – twierdzi wielu z nas. Kiedy skupiamy się wyłącznie na jednej czynności, często mamy poczucie straty czasu. Najnowsze badania wykazują jednak, że popularyzowany przez wiele lat kult wielozadaniowości (ang. multitasking) najczęściej szkodzi zarówno nam samym, jak i organizacji, dla której pracujemy. Mózgi większości ludzi nie są do tego przystosowane – nie potrafimy zbyt długo w tym samym czasie skupiać się na wielu działaniach. Nie dotyczy to oczywiście prostych czynności – słuchanie muzyki podczas biegania po parku nie będzie stanowiło dla mózgu zbyt wielkiego wyzwania. Spróbujmy jednak skutecznie opracowywać raport i prowadzić jednocześnie ważną rozmowę przez telefon… 

POLECAMY

Kiedy koncentrujemy się na wielu rzeczach, w konsekwencji żadnej z nich nie poświęcamy w pełni naszej uwagi. Kiedy do mózgu napływają informacje z wielu źródeł, przetwarzamy je mniej uważnie, niż kiedy skupiamy się wyłącznie na jednym źródle, a to właśnie głębokość przetwarzania wpływa na skuteczne przyswajanie nowych danych oraz ich zapamiętywanie. Kiedy chcemy zapamiętać coś trwale – musimy poświęcić temu pełną uwagę przez dłuższy czas i skoncentrować się wyłącznie na tym zagadnieniu. 

Wielozadaniowość kontra efektywność

Badania przeprowadzone przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne2 wykazały, że ludzie zmuszani do koncentracji na wielu zadaniach wykazywali efektywność działania mniejszą o 40%. Dodatkowo taka praca prowadziła do zwiększenia ryzyka wypalenia zawodowego. Badania3 przeprowadzone na Uniwersytecie w Ohio wykazały, że efektywność osób, które zajmowały się wieloma zadaniami równocześnie, nie tylko znacznie spadała, ale wpływała także na zmniejszenie produktywności w wykonywaniu zadań prioryte...

Pozostałe 970% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy