Specyfika zmiany
Zacznijmy od opisania specyfiki tej zmiany. Jak już wspomniałam, awans z pracownika na szefa to ważny krok w perspektywie kariery danej osoby. Dlaczego tak jest? Funkcje kierownicze, i to niezależnie od szczebla zarządzania, wymagają od osób je piastujących nowych kompetencji związanych z zarządzaniem ludźmi. Bywa tak, że dobry fachowiec w swojej branży niekoniecznie odnajdzie się w roli szefa zespołu. Bo jego wiedza fachowa, czasami nazywana umiejętnościami technicznymi, jest cenna i przydatna, szczególnie gdy jest szefem tzw. najniższego szczebla zarządzania (kieruje pracownikami na stanowiskach zadaniowych, niekierowniczych), jednak potrzebne są też kompetencje czy umiejętności społeczne. Co ciekawe, kompetencje społeczne, można powiedzieć, że są swego rodzaju przepustką w karierze kierowniczej. Czyli jeśli jako szef sprawdzisz się na pierwszym poziome zrządzania, możesz myśleć o tym, by w przyszłości awansować.
Kierowanie zespołem, a szczególnie takie zadania jak:
POLECAMY
- ocenianie pracy podwładnych,
- motywowanie pracowników,
- egzekwowanie poleceń – gdy coś nie idzie zgodnie z planem,
- rozwiązywanie problemów w zespole,
to przykłady działań, w których w praktyce będziesz jako szef wykorzystywał swoje kompetencje społeczne. Przyjrzymy się więc temu, jak możesz wykorzystać tzw. inteligencję emocjonalną jako szef.
Jak przygotować się do nowej roli?
Bardzo często słyszę od młodych przełożonych informację, że punktem odniesienia jest ich własny szef. Zarówno to, co robił dobrze, jak i to, co mu niezbyt wychodziło. Według mnie to ważne doświadczenie i przydatne, bo dzięki niemu młody mistrz poszerza swoją perspektywę, a to ułatwia odnalezienie się w nowej roli. Widzi zarówno perspektywę pracownika (bo jeszcze niedawno sam nim był), jak i po zmianie stanowiska – widzi sytuację z perspektywy szefa. Szczególnie dobrze pamięta, jak się czuł, np. gdy szef oceniał jego pracę. Co powodowało, że ta rozmowa była dla niego w porządku, a co z kolei, że miał jej dość czy też nie zgadzał się z uwagami przełożonego dotyczącymi popełnionych błędów.
Piszę o tym, bo to pierwsza wskazówka – jak dobrze zarządzać ludźmi. Jednym z elementów kompetencji społecznych jest świado...