Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

7 lipca 2021

NR 63 (Czerwiec 2021)

Społecznie odpowiedzialni – bez względu na warunki. Case study Grupy Raben

10

Pandemia wszystkich nas wprowadziła w nową rzeczywistość, nie zawsze łatwą, ale na pewno inną. Przyszło nam się zmierzyć z nowymi wyzwaniami, które nas zaskoczyły. Przedłużająca się praca zdalna, niepewność na rynku pracy oraz utrudnione kontakty z klientami i pracownikami, to tylko niektóre z licznych trudnych sytuacji, którym musieliśmy podołać. W tej odmienionej rzeczywistości pomogły nam się odnaleźć wartości, którymi chcemy się kierować każdego dnia: wyzwania, przedsiębiorczość i partnerstwo. Dzięki nim, pomimo dystansu, udało nam się wciąż być blisko…

Po pierwsze: być blisko pracownika

Na początku marca 2020 roku wszyscy mieliśmy nadzieję, że za dwa lub trzy tygodnie sytuacja związana z koronawirusem ucichnie, a my znów wrócimy do biur, napijemy się razem ulubionej kawy, porozmawiamy o tym, jak minął nam weekend. Nic takiego jednak się nie stało. Zauważyliśmy, że niepewna sytuacja wywołuje lęk wśród naszych pracowników. Nie mogliśmy pozostać na to obojętni.
Pracownicy świadczący pracę w trybie home office czuli się niepewnie, nie wiedzieli, co im wolno, a czego nie, jak mają pracować i rozliczać się z pracy, ile to wszystko jeszcze potrwa? Pracownicy magazynowi zastanawiali się, kiedy mogą skorzystać z opieki na dziecko, co się stanie, jak zachorują, czy po chorobie od razu mogą wrócić do pracy? Pytań i wątpliwości było mnóstwo. Dlatego zdecydowaliśmy się uruchomić specjalną linię wsparcia: Zapytaj HR. I to był strzał w dziesiątkę. Specjaliści z działu HR Raben Group pełnili dyżury pod specjalnym numerem telefonu do wspierania wszystkich naszych pracowników. Szczerze mówiąc, projekt przerósł nasze oczekiwania. Spodziewaliśmy się kilku telefonów dziennie, dotyczących wątpliwości związanych z wypełnianiem dokumentów lub pytań o to, jak rozliczać czas pracy podczas home office. Okazało się, że nasi pracownicy potrzebują przede wszystkim wsparcia i rozmowy. Czasami potrzebowali rzetelnej informacji i kilku wskazówek, było również dużo chwil, w których zwyczajnie chcieli się wygadać. I w tych właśnie momentach byliśmy dla nich na 100%.
Projekt ten miał jeszcze jedną, bardzo istotną dla nas korzyść. Wzmocnił pozycję działu HR, który mimo tego, że zawsze był otwarty na potrzeby pracownika, to nie zawsze pracownicy wiedzieli, czuli i mieli pewność, że mogą zadzwonić i zwyczajnie, po koleżeńsku, porozmawiać. Pomimo pandemii jesteśmy o krok bliżej naszych pracowników. Lepiej ich znamy, a dzięki temu trafniej możemy odpowiedzieć na ich potrzeby. Nasi pracownicy wiedzą, że dzwoniąc do działu HR, usłyszą: Cześć, w czym mogę Ci pomóc?

POLECAMY

Po drugie: odpowiadać na potrzeby

Pandemia wymusiła na wielu firmach zmiany związane z ofertą benefitów. Również nas to nie ominęło, reagowaliśmy na to, co dzieje się na rynku. Mimo tego trzymaliśmy się jednej, bardzo ważnej zasady: zrozumienie.
Umiejętność słuchania, rozumienia i wejścia w czyjeś buty są nierzadko odpowiedzią na pojawiające się trudności. Jako firma patrzymy na nasze działania i przedsięwzięcia nie tylko z punktu widzenia biznesu, ale przede wszystkim z punktu widzenia pracownika. Dlatego zrobiliśmy wszystko, aby chociaż częściowo zachować ofertę benefitów. I to nam się udało.
Nie zrezygnowaliśmy całkowicie z karty Multisport. Pomimo zamkniętych obiektów sportowych Multisport udostępniał platformę online, która wspierała zdrowy styl życia. Decyzję o korzystaniu z tego benefitu pozostawiliśmy naszym pracownikom.
Najbardziej docenioną inicjatywą są jednak paczki pracownicze, które dostarczamy dwa razy w roku. Pracownicy żartują, że otrzymują paczki „na dwie ręce”. W jednej dłoni trzymają paczkę spożywczą, w drugiej wielki karton proszku do prania. Pierwszą paczkę, jak wiele firm, przekazujemy w okresie Bożego Narodzenia, drugą całkowicie bez okazji w okresie wiosenno-letnim. Dbamy o to, aby dostarczać produkty wysokiej jakości, jednocześnie takie, które każdy zna i lubi. W naszych paczkach nie brakuje więc dobrej kawy i herbaty, oliwy, kremu czekoladowego, słodyczy, dżemów, a na wiosnę staramy się dołączyć coś, co przyda się na grilla. Dzięki temu wciąż jesteśmy obecni w życiu naszych pracowników, w tych codziennych, zwykłych, domowych chwilach.
Pamiętamy również o dzieciach naszych wszystkich pracowników i kierowców. Najmłodsi również należą do naszej załogi. Dlatego również oni dwa razy do roku otrzymują słodkości i upominki. Mówi się, że gdy uśmiecha się dziecko, to uśmiecha się cały świat. Chcemy być kreatorami tych uśmiechów i udostępniamy przedstawienia online dla dzieci, aby mogły spędzić miło czas wraz ze swoimi opiekunami, zwłaszcza że w okresie pandemii atrakcje dla dzieci zostały mocno ograniczone. W ten sposób chcemy pokazać pracownikom, że wspieramy ich w rodzicielstwie i rozumiemy trudną sytuację, w której niejednokrotnie się znajdują, gdy kolejny raz zamykane są szkoły i przedszkola.
W okresie zamknięcia placówek edukacyjnych na naszym profilu facebookowym udostępnialiśmy pomysły na to, jak spędzać kreatywnie czas z dzieckiem w domu. I tutaj kolejny raz projekt przerósł nasze oczekiwania. Nie spodziewaliśmy się takiego zainteresowania, pracownicy dzielili się z nami zdjęciami ze wspólnych zabaw. To udowodniło nam kolejny raz, że czasami wystarczy słuchać i nie trzeba wiele, aby okazać swoje wsparcie i zrozumienie.

Po trzecie: ekologia

W Raben Group wierzymy, że wszyscy możemy zrobić coś dla świata i ekologii. Każdy gest ma znaczenie i prowadzi nas do lepszego jutra i lepszego świata dla naszych dzieci. Dlatego nie tylko działamy, ale też uczymy. Jaki jest nasz gest w kierunku ekologii? Założyliśmy pierwszą Pasiekę Raben. Jest to niesamowity projekt z kilku powodów. Pozwala nam obserwować roczny cykl przyrodniczy i być po prostu bliżej natury. Z drugiej strony pszczoły to niesamowite owady, którym wiele zawdzięczamy. Dzięki ich ciężkiej pracy warzywa i owoce wydają więcej plonów. Pszczoły zapewniają nam dostęp do żywności, dlatego postanowiliśmy dołożyć swoją cegiełkę do tego ważnego procesu. Impulsem do tych działań stał się jubileusz 90-lecia Grupy Raben. Od maja pszczoły znalazły u nas nowy dom, a my, wspierając środowisko, chcemy mówić i uczyć, jak ważne są to stworzenia w naszym ekosystemie. Pszczoły oczywiście mają profesjonalną opiekę pszczelarzy, choć również nasi pracownicy mogą zaangażować się w nadzór nad nimi. Nasze hasło przewodnie to: Drive to Bee!
Kolejną ekologiczną inicjatywą z okazji 90-lecia Raben Group jest trasa Eco2Way, gdzie na rocznicowych szlakach nasi pracownicy – ekoentuzjaści odwiedzają w całej Europie miejsca ważne dla środowiska lu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy