Rekrutacja w czasie pandemii COVID-19

Z praktyki kierownika produkcji

Trwająca w Polsce i na całym świecie epidemia koronawirusa Sars-CoV-2 jest najważniejszym wydarzeniem tego roku. Nie pozostaje bez wpływu na naszą pracę. Pracodawcy wraz z działami HR stanęli przed nie lada wyzwaniem nie tylko koordynacji zdalnego funkcjonowania całych organizacji i ich obecnych pracowników, lecz także organizacji bezpiecznej i skutecznej rekrutacji. Jak radzi sobie w tej sytuacji branża HR i co z procesami rekrutacyjnymi?

Pandemia koronawirusa – zmiany na rynku pracy 

W marcu 2020 r. ogłoszony został w Polsce stan zagrożenia epidemicznego, a następnie stan epidemii w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa Sars-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny – tylko w II kwartale 2020 r. zlikwidowano ponad 90 tys. miejsc pracy. Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego w badaniu Diagnoza+ również sprawdzili sytuację osób bezrobotnych. Jak wynika z ich badania, w ostatnim czasie pracę straciło ponad 660 tys. Polaków. 
Dzisiejszy rynek pracy jest skomplikowanym miejscem, ponieważ pandemia COVID-19 odbija się bardzo negatywnie na całej gospodarce. Niektóre branże produkcyjne, a w szczególności branża automotive zanotowała ogromne spadki sprzedaży. Wiele firm zostało zmuszonych do wprowadzenia redukcji zatrudnienia, a niektóre niestety zbankrutowały. Najbardziej negatywne skutki odczuwa branża turystyczna, hotelarska oraz gastronomiczna. Inne, mimo trudnej sytuacji gospodarczej, bardzo dobrze sobie radzą, jak np. e-commerce, czyli – ogólnie mówiąc – handel elektroniczny: tutaj pojawiło się zapotrzebowanie na nowych pracowników. Możemy zatem obserwować ogromne zmiany, jakie obecnie zachodzą na rynku pracy spowodowane pandemią koronawirusa. 

REKLAMA

​​

COVID-19 – wpływ na rekrutację 

Po wybuchu pandemii COVID-19 liczba dostępnych miejsc pracy się zmniejszyła, zwiększyła się natomiast liczba osób chętnych do podjęcia zatrudnienia. Epidemia koronawirusa spowodowała, że wszyscy musieliśmy „dostosować się” na wiele sposobów. Pojawiło się wiele pytań, niepewności. Sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy