Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki kierownika produkcji

22 grudnia 2020

NR 60 (Grudzień 2020)

Rekrutacja w czasie pandemii COVID-19

156

Trwająca w Polsce i na całym świecie epidemia koronawirusa Sars-CoV-2 jest najważniejszym wydarzeniem tego roku. Nie pozostaje bez wpływu na naszą pracę. Pracodawcy wraz z działami HR stanęli przed nie lada wyzwaniem nie tylko koordynacji zdalnego funkcjonowania całych organizacji i ich obecnych pracowników, lecz także organizacji bezpiecznej i skutecznej rekrutacji. Jak radzi sobie w tej sytuacji branża HR i co z procesami rekrutacyjnymi?

Pandemia koronawirusa – zmiany na rynku pracy 

W marcu 2020 r. ogłoszony został w Polsce stan zagrożenia epidemicznego, a następnie stan epidemii w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa Sars-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny – tylko w II kwartale 2020 r. zlikwidowano ponad 90 tys. miejsc pracy. Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego w badaniu Diagnoza+ również sprawdzili sytuację osób bezrobotnych. Jak wynika z ich badania, w ostatnim czasie pracę straciło ponad 660 tys. Polaków. 
Dzisiejszy rynek pracy jest skomplikowanym miejscem, ponieważ pandemia COVID-19 odbija się bardzo negatywnie na całej gospodarce. Niektóre branże produkcyjne, a w szczególności branża automotive zanotowała ogromne spadki sprzedaży. Wiele firm zostało zmuszonych do wprowadzenia redukcji zatrudnienia, a niektóre niestety zbankrutowały. Najbardziej negatywne skutki odczuwa branża turystyczna, hotelarska oraz gastronomiczna. Inne, mimo trudnej sytuacji gospodarczej, bardzo dobrze sobie radzą, jak np. e-commerce, czyli – ogólnie mówiąc – handel elektroniczny: tutaj pojawiło się zapotrzebowanie na nowych pracowników. Możemy zatem obserwować ogromne zmiany, jakie obecnie zachodzą na rynku pracy spowodowane pandemią koronawirusa. 

POLECAMY

COVID-19 – wpływ na rekrutację 

Po wybuchu pandemii COVID-19 liczba dostępnych miejsc pracy się zmniejszyła, zwiększyła się natomiast liczba osób chętnych do podjęcia zatrudnienia. Epidemia koronawirusa spowodowała, że wszyscy musieliśmy „dostosować się” na wiele sposobów. Pojawiło się wiele pytań, niepewności. Sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy w związku z globalną pandemią, była dużym zaskoczeniem dla wielu firm i większą część z nich zmusiła do wprowadzenia ogromnych zmian w prowadzeniu swoich procesów. COVID-19 w krótkim czasie o 180° zmienił rzeczywistość, w której żyjemy. Zmieniły się zasady utrzymywania relacji społecznych, sytuacja gospodarcza na świecie, a dla wielu ludzi zmienił się również sposób, w jaki pracują. Wiele firm rozpoczęło pracę zdalną. Część pracodawców wstrzymała swoje procesy rekrutacji, jednak nie wszyscy mogą sobie na to pozwolić i czekać, aż epidemia minie. Pandemia koronawirusa w Polsce i na całym świecie niewątpliwie pociągnęła za sobą fundamentalne zmiany w sposobie, w jakim tradycyjnie podchodziliśmy do procesów rekrutacji. Odkąd dystans społeczny oraz praca z domu, tzw. home office, stały się nową rzeczywistością, z powodu pandemii koronawirusa (Sars-CoV-2) takie procesy, jak rekrutacja i zatrudnianie stanęły przed nowymi wyzwaniami. 
Strategie rekrutacji muszą być zatem elastyczne i dynamiczne, aby pasowały do panującej rzeczywistości. To, jakie kroki podejmą pracodawcy oraz HR, aby przyciągnąć i utrzymać najlepsze talenty oraz wzmocnić swoją markę na rynku, zadecyduje o przyszłości większości firm po wybuchu pandemii koronawirusa. COVID-19 radykalnie przedefiniował świat, który zmienił rekrutację nowych pracowników, zmusił również wiele firm do przeniesienia części lub całości swojej działalności do świata online, udowadniając, że lokalizacja nie musi być czynnikiem ograniczającym transakcje biznesowe – w tym rekrutację talentów. Tam, gdzie wcześniej poszukiwanie idealnego kandydata było ograniczone przez położenie geograficzne czy budżety relokacyjne, obecnie firmy mają możliwość wykorzystania znacznie większej puli talentów.

Rekrutacja zdalna w Toyota Motor Manufacturing Poland Sp. z o.o.

W Toyota Motor Manufacturing Poland Sp. z o.o. występująca obecnie pandemia koronawirusa spowodowała ograniczenie do minimum bezpośrednich kontaktów, a część pracy wykonujemy zdalnie. Konsekwencją tego była konieczność przeprojektowania również procesów rekrutacji. Zostały one dostosowane do dystansu społecznego. Musieliśmy dopasować poszczególne etapy do nowych realiów. Pierwszy etap rekrutacji, czyli aplikacja i przesłanie CV, odbywał się dotychczas online, więc w tym przypadku nie było potrzeby wprowadzania zmian. W kolejnym etapie, tzw. phone-screeningu, czyli wywiadzie telefonicznym, zaszły niewielkie zmiany, głównie spowodowane koniecznością dodania informacji związanych z COVID-19 w celu zapewnienia bezpiecznego i zdrowego środowiska pracy oraz bezpiecznego otoczenia dla kandydatów.
Największe zmiany zaszły na ostatnim etapie rekrutacji, czyli podczas przeprowadzania rozmowy rekrutacyjnej. Z powodu występującej pandemii koronawirusa oraz z uwagi na fakt, iż obligatoryjne jest zachowanie dystansu społecznego, a osobiste spotkania powinny być ograniczone do minimum – rozmowę kwalifikacyjną przeprowadzamy online. Struktura prowadzenia rozmowy rekrutacyjnej nie uległa jednak zmianie. W spotkaniu bierze udział kandydat, rekruter ze strony działu HR oraz menedżer, do którego zespołu kandydat aplikuje. To wspaniała okazja, aby porozmawiać z potencjalnym, przyszłym przełożonym. W Toyota Motor Manufacturing Poland Sp. z o.o. aktualnie spotkania rekrutacyjne odbywają się poprzez aplikacje, takie jak Skype for Business lub Microsoft Teams. W przypadku niektórych procesów rekrutacyjnych w trakcie wideorozmowy kandydaci są proszeni o wykonanie testów, a także zadań z wykorzystaniem programu Excel. 
Zdalny proces rekrutacji zarówno dla zespołów ze strony biznesu, jak i dla samych rekruterów był niewątpliwie dużą zmianą. Przed pandemią wszystkie spotkania odbywały się osobiście, ponieważ niezwykle cenny dla nas był bezpośredni kontakt z kandydatem, tzw. F2F meeting, głównie ze względu na interakcje w komunikacji, które niewątpliwie ułatwiają budowanie relacji. Z drugiej strony, dla samego kandydata była to doskonała okazja do tego, aby „poczuć” atmosferę, jaka panuje w firmie, zobaczyć miejsce pracy „od wewnątrz” oraz doświadczyć tego, jak potencjalnie będą wyglądały codzienne dojazdy z domu do pracy. Rozmowy rekrutacyjne online należały raczej do wyjątków i przeprowadzaliśmy je jedynie z kandydatami, którzy deklarowali relokację z odległych miejsc Polski i nie było możliwości spotkania się z nimi w siedzibie firmy. 

Jak się przygotować do rekrutacji w trybie online?

Spotkanie rekrutacyjne w siedzibie firmy a wideorozmowa przez aplikację online, jak Skype for Business lub Microsoft Teams, różnią się przede wszystkim formą, gdyż przebieg w większości pozostaje bez zmian. Spotkanie online powoduje jednak, że poza wiedzą merytoryczną, kandydat musi zwrócić uwagę również na kwestie techniczne oraz wizualną stronę spotkania rekrutacyjnego i dress code. Jakie wskazówki mogłabym przekazać kandydatom?
Po pierwsze, wiedza i przygotowanie merytoryczne – tutaj nie ma znaczenia, czy jest to spotkanie twarzą w twarz w firmie, czy wideorozmowa. Jednak przede wszystkim warto przejrzeć swoje dotychczasowe doświadczenie, zastanowić się nad motywacją do pracy w danej firmie i na danym stanowisku oraz przygotować sobie wcześniej pytania, jakie zadamy potencjalnemu, przyszłemu przełożonemu czy rekruterowi. 
Po drugie, bardzo ważne – to kwestie techniczne. Należy sprawdzić wcześniej sprzęt i komunikator, którego użyjemy, np. Skype for Business – czy działa na naszym sprzęcie. Musimy się upewnić, czy mamy wszystkie niezbędne narzędzia potrzebne do przeprowadzenia wideorozmowy: kamerę – abyśmy się widzieli, głośniki i mikrofon – abyśmy dobrze się słyszeli. Sprawdźmy również, czy jakość internetu jest wystarczająca. Przyda się także maksymalnie naładowana bateria w komputerze. Warto przed rozmową zrobić test np. ze znajomymi, czy aplikacja działa i czy połączenie jest dobrej jakości, tak, aby nic nas nie zaskoczyło w trakcie rozmowy.
Po trzecie, wizualna strona spotkania rekrutacyjnego, czyli nasza przestrzeń oraz dress code. Pozbądźmy się wszystkich elementów, które mogłyby nas rozpraszać w trakcie rozmowy – znajdźmy dla siebie spokojną, cichą przestrzeń i wyciszmy telefon. Prowadzenie rozmowy rekrutacyjnej w warunkach domowych może być stresujące, więc warto sobie wcześniej tę przestrzeń zapewnić. Miejmy na wszelki wypadek pod ręką notes i długopis, jeśli musielibyśmy coś zanotować w trakcie rozmowy online. Postarajmy się ubrać stosownie do okazji, a nie przebrać. Warto zadbać również o odpowiednie oświetlenie. Postarajmy się znaleźć takie miejsce w naszym mieszkani...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy