Rekrutacja w czasie pandemii COVID-19

Z praktyki kierownika produkcji

Trwająca w Polsce i na całym świecie epidemia koronawirusa Sars-CoV-2 jest najważniejszym wydarzeniem tego roku. Nie pozostaje bez wpływu na naszą pracę. Pracodawcy wraz z działami HR stanęli przed nie lada wyzwaniem nie tylko koordynacji zdalnego funkcjonowania całych organizacji i ich obecnych pracowników, lecz także organizacji bezpiecznej i skutecznej rekrutacji. Jak radzi sobie w tej sytuacji branża HR i co z procesami rekrutacyjnymi?

Pandemia koronawirusa – zmiany na rynku pracy 

W marcu 2020 r. ogłoszony został w Polsce stan zagrożenia epidemicznego, a następnie stan epidemii w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa Sars-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny – tylko w II kwartale 2020 r. zlikwidowano ponad 90 tys. miejsc pracy. Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego w badaniu Diagnoza+ również sprawdzili sytuację osób bezrobotnych. Jak wynika z ich badania, w ostatnim czasie pracę straciło ponad 660 tys. Polaków. 
Dzisiejszy rynek pracy jest skomplikowanym miejscem, ponieważ pandemia COVID-19 odbija się bardzo negatywnie na całej gospodarce. Niektóre branże produkcyjne, a w szczególności branża automotive zanotowała ogromne spadki sprzedaży. Wiele firm zostało zmuszonych do wprowadzenia redukcji zatrudnienia, a niektóre niestety zbankrutowały. Najbardziej negatywne skutki odczuwa branża turystyczna, hotelarska oraz gastronomiczna. Inne, mimo trudnej sytuacji gospodarczej, bardzo dobrze sobie radzą, jak np. e-commerce, czyli – ogólnie mówiąc – handel elektroniczny: tutaj pojawiło się zapotrzebowanie na nowych pracowników. Możemy zatem obserwować ogromne zmiany, jakie obecnie zachodzą na rynku pracy spowodowane pandemią koronawirusa. 

REKLAMA

COVID-19 – wpływ na rekrutację 

Po wybuchu pandemii COVID-19 liczba dostępnych miejsc pracy się zmniejszyła, zwiększyła się natomiast liczba osób chętnych do podjęcia zatrudnienia. Epidemia koronawirusa spowodowała, że wszyscy musieliśmy „dostosować się” na wiele...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy