Problem solving wczoraj i dziś

Sztuka motywowania

Jak rozwiązywać skutecznie problemy w czasach, gdy millenialsi czekają na gotowe rozwiązania?

W czasach, gdy na rynku pracy millenialsi to już codzienność, ogromnym wyzwaniem stało się skuteczne rozwiązywanie problemów w obszarze produkcyjnym. Jak rozwiązywać problemy, kiedy millenialsi oczekują szybkich rozwiązań? Czy to prawda, że nie uznają oni autorytetów i mają postawę roszczeniową? Jak wykorzystać zalety pokolenia Y i Z dla rozwoju organizacji?

REKLAMA

​​


Kim są millenialsi?


Tym mianem najczęściej są określani przedstawiciele pokolenia Z (urodzeni po 1995 r.) oraz przedstawiciele grupy Y (urodzeni w latach 1980–95). Oczywiście, jak wszystkie podziały, tak i ten jest umowny. Warto jednak poznać specyfikę tych pokoleń i wiedzieć, jak z nimi pracować. 


Pokolenie Y


Pokolenie Y jako pierwsze zdecydowanie zwraca uwagę na work-life balance. To pracownicy pewni siebie, wykształceni, przekonani o tym, że świat stoi przed nimi otworem, mobilni i niewidzący problemu w ewentualnej zmianie pracy czy stanowiska.  „Ygreki” dużą wagę przykładają do relacji i atmosfery w zespole. Ważniejsza od identyfikacji z całą organizacją będzie dla nich dobra współpraca z szefem i najbliższymi współpracownikami. Pracując z nimi, warto dawać im możliwie dużą swobodę działania, zadbać o odpowiedzialne i ambitne zadania oraz dostęp do wiedzy. Wymagają częstego udzielania informacji zwrotnej, rozmów z przełożonym, przykładają dużą wagę do potrzeby komunikacji. Dobrze jest wyznaczać im konkretne precyzyjne cele, jednak niezbyt długofalowe. 

Aby skutecznie działać, potrzebują sukcesów. Pokolenie Y chętniej będzie pracowało, gdy wysokość wynagrodzenia będzie powiązana z wynikami pracy. Jego reprezentanci oczekują ciekawej pracy, a co jakiś czas – nowych wyzwań. Ważne dla nich jest, by rozumieli, co i dlaczego robią. Chcą mieć udział w podejmowaniu decyzji.


Pokolenie Z


Pokolenie Z to dla kierowników nieco większa zagadka. Należyjednak zauważyć, że najstarsi przedstawiciele tego pokolenia mają obecnie 24 (!) lata i zajmują nie tylko stanowiska wykonawcze, jak operator produkcji. Coraz częściej współpracujemy z inżynierami, technikami i liderami z tego pokolenia, nie mówiąc o praktykantach czy stażystach. To pokolenie już od wczesnego dzieciństwa umie kupować przez internet i kontaktować się z kolegami na drugim końcu świata i jest często online przez 24 godziny na dobę. Doinwestowane przez rodziców, jest ba...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy