Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sztuka motywowania

19 lutego 2019

NR 49 (Luty 2019)

Metoda 360 stopni w ocenie pracowniczej

0 3274

Projektując program oceny pracowniczej, bierze się pod uwagę kilka metod pozwalających pozyskać jak najwyższej jakości dane na temat wydajności pracownika. Typowa ocena pracownika opiera się na informacji zwrotnej od przełożonego opartej o wyniki pracy. Przełożony korzysta np. z opisu słownego lub z porównania cech pracownika ze stosowanymi standardami. Jednak wraz z rosnącą popularyzacją pracy zespołowej oraz konieczności większych inwestycji w rozwój pracownika, co spowodowane jest m.in. coraz trudniejszym rynkiem pracy, pojawiła się konieczność udzielania informacji zwrotnej z całego otoczenia pracownika. Narzędziem do takiej oceny jest metoda oceny 360 stopni, nazywana czasem informacją zwrotną 360 stopni.

Pierwsze znane wykorzystanie metody udzielania feedbacku z całego otoczenia pracownika to okres II wojny światowej w niemieckim wojsku. W procesie ewaluacji żołnierza uczestniczyli jego koledzy równi stopniem, przełożeni oraz podwładni, a uzyskane informacje miały znaczny wpływ na promocje na kolejne stopnie.
W pełni udokumentowane użycie metody 360 stopni miało miejsce po raz pierwszy w przedsiębiorstwie Esso Research and Engineering Company w 1950 roku. Uznaje się, że używanie tej metody rzutowało na sukces przedsiębiorstwa.

Cel metody 360 stopni

Metoda 360 stopni to wszechstronne narzędzie, a jego celem jest zbadanie, jakie mocne i słabe strony ma pracownik, oraz określenie obszarów do rozwoju. Pozwala ona również dojrzeć ukryte mocne obszary, o których istnieniu pracownik nie miał pełnej wiedzy. Wyniki tego badania są punktem wyjścia dla pracownika czy też zespołu do podjęcia działań rozwojowych w celu zwiększenia wydajności oraz efektywności przedsiębiorstwa.
Charakterystyczną cechą tej metody jest jej elastyczność w zakresie badanych kompetencji oraz stosowanych narzędzi i mimo że najczęściej stosowanym narzędziem jest formularz zbudowany w oparciu o kompetencje pracownika na danym stanowisku, to nie ma narzuconych rozwiązań, z jakich należy korzystać, przeprowadzając obserwację. Należy jednak pamiętać, że im lepiej będą stworzone narzędzia, tym bardziej rzetelne będą wyniki. 

Źródła informacji

Pomimo stosowanych narzędzi najważniejszym założeniem metody 360 stopni jest pozyskanie informacji z jak największej liczby źródeł z otoczenia pracownika: od współpracowników na równorzędnych stanowiskach, bezpośredniego przełożonego, przełożonych wyższego szczebla, podwładnych, klientów zewnętrznych i wewnętrznych, pracowników kadr, pozostałych członków zespołu oraz,...

Pozostałe 970% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy